Flyttet ølutsalget til Kvadrat: – Nå har vi rykket opp i Eliteserien

Her vil Thor Johnsen at butikken skal være i mange år, men allerede leker han med tanken om å åpne utsalg nummer to.

Daglig leder i Det Gode Brygg, Thor Johnsen, har tatt med seg flasker og bokser fra alle verdenshjørner (unntatt Afrika) til Kvadrat.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Han er ferdig med rigging, pakking, spikring og flytting.

300 forskjellige øl har han fått plassert inn i hyllene.

Den 16. august kunne Johnsen ønske gamle og ny kunder velkommen til Det Gode Bryggs nye ølutsalg på Kvadrat.

– Her ønsker vi å være i mange år. Nå har vi rykket opp i Eliteserien, sier han.

– Så spørs det om dere er laget i regionen som berger plassen...?

– Ja, he he, forhåpentligvis, humrer Johnsen.

Følg Byas.no på Facebook!

Økt omsetning

Han og makkeren Tom Løyning startet opp utsalget et steinkast unna Tinghuset i Sandnes i november 2014. Ett år senere flyttet butikken inn i Bystasjonen.

– Men der var vi litt bortgjemt, vi var leie av å ligge i bakevja. Når vi fikk til en avtale her, måtte vi bare ta den, sier han.

Omsetningen har økt år for år. Fra 262.000 kroner i 2014, 3 millioner i 2015 og 3,6 millioner i 2016.

Til tross for et negativt resultat på 187.000 kroner i fjor, og at husleia nå er dobbelt så dyr som før, håper Johnsen nå at flyttingen skal betale seg.

– Når du driver et ølutsalg, er det snakk små marginer. Du må selge mye, derfor kommer vi til Kvadrat, sier Johnsen.

Klokka har så vidt passert halv ni. Johnsen gjør seg klar til dagens arbeidsdag. Han går ikke hjem før klokka åtte på kvelden.

Flere utsalg?

– Har du slått deg til ro nå, eller tenker du på å utvide?

– Akkurat nå sitter jeg komfortabelt, men vi må se an markedet. Det er jo en begrensning på hvor mange ølbutikker det kan være, sier Johnsen.

Dem har det blitt flere av de siste årene.

Gulating har åpnet utsalg i Lurabyen Storsenter og i Stavanger - ja, de har til og med fått en egen bar.

Hjemmebrygging er i vinden, ølfestivaler som What’s Brewing og Sur & Bitter har fått god grobunn som følge av øl-trenden.

– Så jeg har noen tanker, og det blir kanskje en utvidelse etter hvert. Men akkurat nå har jeg funnet den beste plassen jeg kan få, så får jeg heller finne den nest beste plassen senere, sier Johnsen og ler.

MER FRA BYAS:

Publisert: