Livsstil

Mike Murphy: - Først kommer ølet, så kommer kona

Bryggerimesteren om hvordan han endte opp i Stavanger, Lervig-livsstilen og framtidsplanene.

Publisert:
  • AV: Frode S. Lindboe
POSTER-GUTT: Lucky Jack og Mike Murphy er blitt de to sterkeste merkevarene til Lervig.

Mike Murphy er utdannet landskapsarkitekt, han har begått gullsmedstudier, men er først og fremst ølbrygger.

Følg Byas.no på Facebook!

Ølbryggingen begynte med et lite hjemmebryggeri i Philadelphia i 1991. Nå er det blodig alvor, merkevarebygging, men også mye fun.

**Har du for eksempel fått med deg

LES MER:

Lervig-ølet brygget på Grandiosa og penger

?**

Debuterte med Lucky Jack

- Fra USA via Italia og Danmark til Stavanger. Hvorfor kom du hit?

\- Lervig hadde ikke mye å tilby, men jeg ble lokket av potensialet. Jeg satset hardt på brygging av IPA i Italia, men avsluttet før ølsorten tok av der nede, uheldig nok. Utstyret solgte jeg til danske investorer, som igjen fikk meg til Danmark. De var inne i det for pengenes skyld. Jeg skulle krevd en andel av bryggeriet, for de ble rike da de solgte seg ut. Da hadde jeg allerede forsvunnet til Stavanger.

\- Jeg har vært mer opptatt av de ulike øltypene enn av pengene, og Lervig lokket meg med spennende tanker. Det første brygget jeg gjorde i Stavanger, var Lucky Jack. Nå står ølet for 30 prosent av omsetning vår, og vi ser ut til å gå med 6-7 millioner i pluss. For aller første gang blir det trolig pluss i årsregnskapet.

- Hvor viktig er det for deg?

\- Vi har pengesterke folk i ryggen, men målet er å vokse og tjene penger. Tidligere har jeg vært altfor lite opptatt av volum, men det går ikke i lengden. Selv om jeg trives best på gulvet i produksjonshallen, blir det stadig mer kontorjobbing med produktutvikling, avtaler, salg, eksport og merkevarebygging. Nå har vi faktisk voksesmerter. Systemene våre har ikke fulgt økningen i produksjon. Det arbeider vi med å få løst. Samtidig er vi på utkikk etter større lokaler. Vi har ikke plass til nok tanker.

Bildetekst

Fått kresen nese

- Hvor mange typer øl har dere i Lervig nå?

\- Vi har 12 sorter som vi produserer og selger jevnt og trutt. I tillegg lager vi sesongøl og øl til ulike arrangementer. Dessuten produserer vi noe for andre bryggerier, som danske Mikkeller. Uansett kommer pilsen til å være størst, men mikrobryggene kommer til å spise av markedet til industriølet. Jeg tror spesialøl kan ta så mye som 20-30 prosent av markedet. Nå ligger vi på kanskje 3 prosent i Norge.

- Hvor ofte drikker du og hva?

LES MER:

Jeg har fått en kresen nese

- Er det et problem?

\- Nei, men vi ønsker at Lervig skal være et bryggeri for folk som tenker utenfor boksen. Ikke nødvendigvis for de ekstreme øl-nerdene, men det skal være litt intellektuelt og kult å stå i baren med en Lucky Jack. Vi er opptatt av ikke å miste det kreative når vi vokser.

Lervig-livsstil

- Både Lucky Jack og du er blitt Lervigs ansikt utad. Trives du?

\- For meg er det mye mer enn en jobb. Først kommer ølet, så kommer kona. Det er en livsstil. Merkevaren er en del av meg, jeg står og faller med denne, og prøver å bygge et kreativt team rundt meg. Jeg trives i Stavanger. Jeg har ingen andre planer enn å stå hardt på inntil arbeidsdagen er over, men jeg liker å benytte meg av mulighetene som byr seg. Kanskje blir det et rolig liv i Italia som pensjonist.

- Får du familien med på det?

\- Ikke umulig. Jeg traff kona mi, Anna Monika som er fra Polen, den aller første dagen jeg var i Stavanger i 2009. Jeg skulle fortelle om Lervig-planene på Cardinal, bak disken smilte hun flørtende pent. Jeg er 12 år eldre henne, så jeg trodde ikke det skulle bli noe mellom oss, men etter noen måneder holdt vi sammen. Vi fikk barn, giftet oss og kjøpte hus i Godalen. Du kan faktisk se det fra bryggeriet i Hillevåg.

Bildetekst

Vil åpne burgersjappe

**- Ser du enda lenger, ser du mot Stavanger øst og

LES MER:

den nye puben Øst

du blant andre står bak. Hvordan har de første ukene vært?**

\- Faktisk over all forventing. Vi har hatt mye folk og har hatt nok å gjøre.

- Flere planer?

\- Kanskje en burgerrestaurant i nærheten av puben. Min erfaring med burgere strekker seg til å ha spist mange av dem, men det gjelder å se mulighetene. Det skulle vært et sted som gir god valuta for en fornuftig penge. Det er altfor dyrt å spise i Stavanger, og ingen lavprissjapper.

- Og til slutt, når skal du lære deg norsk?

\- Jeg kan dansk, men har glemt ut mye. Dessuten høres det så dårlig ut med norsk med dansk aksent. Derfor konsentrerer jeg meg om ølbryggingen – og snakker engelsk her.

**Sjekk også ut intervjuet vi gjorde med

LES MER:

Øst-sjef Helge André Hafstad

.**

Publisert:
  1. Stavanger

I sommer blir Lervig 15 år: Slik ble det lokale bryggeriet verdenskjent

Lokalpatriotisme. Blodrøde tall. Kritikerroste. Endelig overskudd. Denne sommeren blir Lervig Aktiebryggeri 15 år.

Oppdatert:
  • Tore Kommedal Asheim