Flere butikker popper opp i sentrum i sommer

– Positivt at vi får fylt opp lokaler som ellers står tomme, sier sentrumsforeningen.

Oppdatert:
Camilla Tran (til venstre) og Ane Hagen jobber i Amberly Cosmetics, som har pop up i Søregata i sommer.

I midten av Øvre Holmegate, ved siden av Bob’s Stylister, har Påpp-Åpp Fargegaten holdt åpent siden slutten av juni. Her vil det være forskjellige utstillere gjennom hele sommeren - noen står en uke, noen står noen dager, og noen kommer og går.

– Vi har brukt det som lager og snart kommer det et nytt serveringssted her, men så tenkte vi at vi kunne bruke det til pop up i sommer når det likevel ikke er noe aktivitet her, sier Silje Norheim Torgersen. Hun står bak påpp-åppen.

Hun forteller at det er stor variasjon i hva som kommer til å være i lokalene frem til 26. august.

– Vi har noen grafiske designere, malere, illustratører, barneklær og dukkeklær, folk som selger vintage. Alle som jobber kreativt, sier hun, og legger til at det er plass til flere utstillere.

Silje Norheim Torgersen er ansvarlig for Påpp-Åpp Fargegaten.

Pop med pop up

Amberly Cosmetics, Stavangers første og ferske kosmetikkmerke, har drevet med direktesalg og nettbutikk i et halvår. I sommer er de å finne i Søregata som pop up-butikk.

LES MER:

Denne gjengen har utviklet Stavangers første kosmetikkmerke

Tidligere har de hatt en pop up i Kongsberg et par uker, men nå var det på tide å vise seg fram i hjembyen.

– Mange av de som kommer innom har sett oss på nett, og synes det er gøy å få se produktene, sier salgsansvarlig Ane Hagen.

Også søstrene Vera (16) og Maria Mühleisen har startet pop up denne sommeren. De skal selge brukte klær i Stavanger sentrum.

De har allerede sagt at dersom årets pop up blir en suksess, kan det fort være at samme butikk dukker opp igjen neste år.

– Positivt

Daglig leder for Sentrumsforeningen i Stavanger, Kristin Gustavsen, sier at de ikke har oversikt over hvor mange pop ups som er i byen i sommer, men hun ønsker dem hjertelig velkommen.

– Det er svært positivt at vi får fylt opp lokaler som ellers ville stått tomme. Bedriftene får erfaring og de kan se om kundene er interessert i produktene. Samtidig er det et ekstra tilbud til innbyggerne i byen, sier hun.

Selv om Sentrumsforeningen i hovedsak jobber for permanente leietakere til byen, forteller Gustavsen at de er behjelpelige med å sette potensielle pop up-bedrifter og huseiere i kontakt med hverandre.

I Sentrumsforeningens egne lokaler i Søregata skal det blant annet være to pop ups og en utstilling i løpet av sommeren.

Denne uken står disse tre utstillerne i Fargegata. Fra venstre: Olinda Håland, Charlotte Lerang og Elisabeth Haga.

– Får vist oss frem

Utstillerne i Fargegaten setter pris på at de får vist seg litt frem.

– Designmesser og slike ting er ofte utforbi allfarten, så det er fint å være midt i Fargegata, sier Elisabeth Haga.

Også Charlotte Lerang og Olinda Håland er fornøyde med å få være en del av Fargegata for noen uker.

– Kjekt, sier Lerang.

MER FRA BYAS:

LES MER:

Henrikke (25) er assistent for kjendisstylist: – Lærer nesten mer av det enn jeg gjør på skolen

LES MER:

Dominos åpner snart på Fiskepiren

LES MER:

Disse foodtruckene kommer til Stavanger sentrum

Publisert:
Oppdatert:

Disse popper opp i Stavanger sentrum i jula

Høytiden er også en høytid for bedrifter som vanligvis ikke har butikker i byen.

Oppdatert: