For sju år siden gikk bedriften med millionunderskudd: Nå trenger de større lokaler

Som sagt så gjort. Fredag flyttet Safteriet inn i nye lokaler i Hillevåg.

 På åpningsfesten til de nye lokalene ved Hillevågsveien 99b var det fredag god stemning. Fra venstre til høyre: Elin Hafsøe, Kristoffer Lilleland, Robert Benedek, Atle Salvesen og Steinar Aanestad.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

– Vi har holdt på med flyttingen i cirka en måned nå, sier salgssjef Atle Salvesen.

Fredag var det åpningsfest i de nye lokalene til Safteriet. Nå flytter de fra de gamle lokalene ved den økologiske gården på Ullandhaug, til et 700 kvadratmeter større bygg i Hillevåg.

Det har likevel ikke vært en selvfølge at de ansatte ved Safteriet nå trenger en større arbeidsplass.

Da Safteriet startet opp i 2011, gikk ikke alt veien. Tallene var røde de fire første årene, oppstartsåret endte på 1,1 millioner i minus for bedriften.

Men nå begynner det å skje ting...

– Jeg begynte å jobbe her i 2013. De to første årene hadde vi en vekst på 50 prosent, sier daglig leder Elin Hafsøe.

I 2015 kom det første overskuddet på 215.000 kroner. Omsetningen har også økt betraktelig. Fra 843.000 i oppstartsåret, til 7,7 millioner kroner i 2016, ifølge Proff.no.

Salgssjef, Atle Salvesen rører i bringebærene som skal tines. Han sier at det åpner seg mange muligheter nå som de har flyttet inn i et bygg som er 700 kvadratmeter større enn det forrige.

Les også:

– Jeg har funnet mye rart i prøverommeneHar pusset opp 122 år gammel sentrumsbutikk for tre millioner kroner

Flytter på seg

Fredag skifter Safteriet lokaler fra Ullandhaug økologiske gård, til et større bygg i Hillevåg.

– I år får vi plass til å utvide, og da kan vi gjøre flere ting fremover.

– Som hva?

– Vi har ingen konkrete planer, men mange ideer! Vi har hatt veldig små lokaler frem til nå, men nå som vi har større plass, er det lettere realisere ideene. Vi har plass til mer utstyr og maskiner, slik at arbeidet blir mer effektivt, uten at det går utover håndverket, sier Hafsøe.

Hafsøe trekker frem ivaretakelsen av råvarene, kvaliteten og det harde arbeidet som legges ned som årsaker til at Safteriet har klart å gå fra underskudd til overskudd.

– Vi er fem fulltidsansatte. Det er folk som kommer på jobb hver dag, og gjør en veldig god innsats. Så er det en veldig kjekk jobb også, det er gøy å komme på jobb hver dag og det løfter bedriften og produktet.

– Men hvordan endte du opp som daglig leder for safteriet «Safteriet»?

– Ha ha, nei si det. Jeg er utdannet sykepleier, men har jobbet med salg tidligere. Jeg kjente salgssjefen og da han tok kontakt, var jeg nødt til å si «ja». Det er ikke hver dag vi får et slikt tilbud.

Omsetningen har økt år for år. Tallene for 2017 er foreløpig ikke offentliggjort:

Daglig leder i grønt, Elin Hafsøe, hilser på en av flere gjester på åpningsfesten.

Les også:

Har servert thaimat fra bilen i sju år, men nå er det slutt12 ting du kan gjøre i helga

17 liter i timen

I 2017 solgte Safteriet rundt 400.000 enheter. Det tilsvarer nærmere 150.000 liter saft. 410 liter om dagen, eller 17 liter i timen om du vil.

– Folk er bevisste på kvalitet og ser forskjell på rimelige produkter er min påstand. Salget bekrefter at det kan være riktig, sier Hafsøe.

For øyeblikket er kirsebærdrikken favoritten til Hafsøe, men dette varierer fra sesong til sesong, og hun trekker også fram rabarbraen som en av sine favoritter.

Det som likevel selger best er kanskje ikke så overraskende.

– Eplemost er en kjent slager som selger jevnt bra. Om sommeren selger rabarbradrikken godt. Ellers er hylleblomst- og ripsdrikkene også populære.

Sortene som tilbys. Her finner du blant annet rabarbradrikk, eplemost med ingefær, og hylleblomstdrikk.

Noe annet som bekrefter at dette kan være riktig, er NM-gullet Safteriet vant for Norges beste eplemost i 2017.

I fremtiden håper Safteriet på et salg opp imot 300.000 liter årlig.

MER FRA BYAS:

Publisert: