Aktuelt

Koch Parfymeri satser «alt» på Stavanger

Koch Parfymeri skulle egentlig bare gjøre noen endringer på fasaden. Nå har de pusset opp for tre millioner kroner.

Reidun Koch er fjerde generasjon som driver Koch Parfymeri. FOTO: Ingebjørg Iversen

– Vi har lagt sjel og skjorte i dette, sier Reidun Koch, som er fjerde generasjon som driver familiebedriften Koch Parfymeri.

I utgangspunktet skulle hun og resten av gjengen i Koch Parfymeri bare endre litt på fasaden til huset i Kirkegata 24. Fasaden var fra 60-tallet, «grimme», ifølge Koch. Men, så ballet det på seg, og plutselig hadde de bestemt seg for å renovere hele huset.

De gravde seg helt ned til der arkeologene holder på, og fant både tapet og trevegger fra 17- og 1800-tallet. I tillegg til at de har endret på fasaden utad, har de også forlenget lokalet slik at butikken blir større.

Følg Byas.no på Instagram!

Butikken har utvidet både foran og bak, og blitt større i lengden. FOTO: Ingebjørg Iversen

Konkurrerer mot store kjeder

Hun forteller at teamet har vært engasjerte i oppussingen, og hun merker at det har betydd mye for dem.

Det er ikke bare-bare å konkurrere med store kjeder og nettbutikker som også selger kosmetikk og hudpleie.

– Det blir en spesiell drivkraft og engasjement. Vi bestemte oss tidlig for at vi måtte skille oss ut, sier hun.

Det betyr nisjemerker i stedet for produkter fra store giganter, i andre etasje er det også en hudpleiesalong.

– Og så er vi lokale. Det var oldefaren min som startet Koch, og vi er en av sentrums eldste forretninger. Mitt inntrykk er at folk begynner å bli mer bevisste på det som er lokalt forankret, sier Koch.

Oppe på loftet henger gamle, håndmalte reklamer. FOTO: Ingebjørg Iversen

Dyr oppussing

Prislappen på oppussingen er 3 millioner kroner - en stor sum for bedriften.

– Er det verdt det?

– Ja, det er verdt det, sier Koch og smiler.

Nå ser de frem til å åpne i nyoppussede lokaler 24. mai - 122 år etter at de åpnet der for første gang.

MER FRA BYAS:

LES MER:

Slik fjerner du sminke og flekker fra bunadsklærne

LES MER:

Henrikke (25) er assistent for kjendisstylist: – Lærer nesten mer av det enn jeg gjør på skolen

LES MER:

Fem 90-tallstrender som er på vei tilbake for fullt

LES MER:

Denne gjengen har utviklet Stavangers første kosmetikkmerke

LES MER:

Dette blir det nye hjemmet til Hverdagsgodt

Publisert:

  1. Koch
  2. Kosmetikk
  3. Oppussing
  4. 60-tallet
  5. Stavanger

2018 oppsummert: Disse sakene ble mest lest i mai

En ubehagelig russefest, falske nyheter og reisemål fra Sola toppet lista.

Relaterte artikler

  1. AKTUELT

    Tar over de gamle Nespresso-lokalene i sentrum

    1 ÅR SIDEN
  2. AKTUELT

    Harbour skal bli til Lucky Bowl & Lounge på tre uker

    1 ÅR SIDEN
  3. AKTUELT

    Gådjå flytter inn i nabolokalet: – Vi nølte aldri da vi fikk tilbudet

    2 ÅR SIDEN
  4. AKTUELT

    Oppussingen har vært planlagt i 10 år. Nå er håndverkerne endelig i gang!

    1 ÅR SIDEN
  5. AKTUELT

    Herbarium-restauranten har spikret åpningsdato

    19 DAGER SIDEN
  6. AKTUELT

    Målet er 50 restauranter over hele landet: Nå kommer kjeden til Stavanger

    6 MÅNEDER SIDEN