Livsstil

Silje arrangerer gratis trening i egen hage på Tinnheia

Intense bokseøvelser, burpees, knebøy og mye latter er oppskriften på Silje Therese Phans lavterskeltrening i hagen på Tinnheia.

Publisert:
  • Damares Stenbakk

Silje Therese Phan (t.v.) motiverer venninnen Elin Bemicas (t.h.) med en intens bokseøvelse under torsdagens «bootcamp». FOTO: Heida Gudmundsdottir/ Damares Stenbakk.

– Dette er ikke akkurat en typisk tradisjonell trening, smiler Silje Therese Phan (34).

Hver torsdag holder hun en intensiv sirkeltrening på 40 minutter i egen hage.

Åtte intensive øvelser

Man må gjennom åtte ulike stasjoner som innebærer blant annet burpees, knebøy, kettlebell-øvelser, hoppetau og heftige bokseøvelser.

Hver stasjon varer i 30 sekunder, med 15 sekunders pause. Treningene er alltid tilrettelagt for at både store og små kan delta. – Dette skal være gøy for alle. Folk kommer alene, tar med barna eller kjærestene sine, forteller Silje Phan.

Silje forsikrer at man ikke trenger å være i spesielt god form for å delta, og at treningen er tilrettelagt for alle aldersgrupper.

– Til og med folk som ikke har trent på mange år kommer hit fordi det er et lavterskeltilbud. Man trenger ikke være supertrent, fortsetter hun.

Har du fått med deg disse treningstrendene?

LES MER:

Iskrem-yoga i Kristiansand: – Ikke ofte jeg nyter is på denne måten

LES MER:

Treningstrenden «Jumping Frog»: – Man har det gøy, samtidig som man trener

– Motiverende å trene med andre

Omkring 20 personer møtte opp på en regnfull torsdag for svette, latter og godt selskap på Tinnheia. Maren Berge var en av dem som ikke lot det dårlige været ødelegge treningsgleden. Hun hadde tatt med seg døtrene Vanessa (5) og Julie (3).

Vanessa og Julie får tilbringe kvalitetstid med mor samtidig som Maren får vært sosial med andre småbarnsforeldre. – Barna gleder seg til å komme hit hver uke, forteller Berge.

– Som alenemor er det ikke ofte jeg har mulighet til å trene med andre småbarnsmødre. Vi er en god gjeng med et godt samhold her, forteller Maren Berge smilende.

Berge trener på Shapes Vige fire dager i uka, men innrømmer at hun trives best hos Silje hver torsdag, sammen med døtrene. Her får hun motiverende heiarop og lærer nye øvelser.

Maren Berge er fast deltaker hos Silje på Tinnheia hver torsdag. – Jeg trener vanligvis alene, men det er mye mer motiverende å trene i lag med andre.

– Jeg trener vanligvis alene, men det er mye mer motiverende å trene i lag med andre. Her det heiarop, samarbeid og nye øvelser som motiverer oss, fortsetter Berge.

Var 80 kg og umotivert

For ni år siden veide Silje Therese over 80 kg og var umotivert.

Hun trengte en livsstilsendring og meldte seg inn på Sats Elixia i sentrum, der Silje noen måneder seinere traff ektemannen Hoang.

Silje er lidenskapelig opptatt av å hjelpe andre til en sunnere og aktiv livsstil. Til daglig jobber hun som hudterapeut hos Renates dagspa.

– Alt startet med at jeg ble inspirert av en venninne til å starte med Herbalife-produkter, som selger sunne shakes. Etter hvert meldte jeg meg inn på Sats og møtte mannen min, forklarer hun.

Ideen til å starte et lavterskeltilbud ute i egen hage kom etter at hun fant lidenskapen i en aktiv livsstil. Nå ønsker paret å inspirere andre til en sunnere hverdag.

Silje forklarer første stasjon av sirkeltreningen, mens ektemannen Hoang viser øvelsen med kettlebells.

– Jeg legger opp treningene mine på ettermiddagen slik at alle har mulighet til å komme og ta med barna. Da er det ingen unnskyldning til å ikke komme på en gratis utetrening, sier hun lurt.

Silje snudde om livsstilen for nesten ni år siden, etter at hun møtte ektemannen Hoang.

– Lettere å få inn i kalenderen

Personlig trener og instagrammer, Camilla Lorentzen, synes lavterskeltilbudet til Silje Phan er et inkluderende tiltak som kan inspirere flere til uteaktivitet.

Her demonstrerer Hoang Van Phan en øvelse man fint kan utøve hjemme i egen hage eller på en lekeplass. Øvelser hjemme eller ute i naturen tar ikke lang tid og er lettere å få til i tidsklemma, ifølge Lorentzen.

Selv er Lorentzen tilhenger av friheten som utetrening gir. Hun mener det er et lettere alternativ å få inn i en stressende hverdag sammenlignet med en tur på treningssenter.

– På den ene siden er det lettere å få inn slike treninger i kalenderen enn en tur på senter. Samtidig vil det være lettere å få fremgang styrkemessig dersom man har mulighet til å bruke ekstern belastning, som vekter. Det viktigste er å gjøre aktivitet man trives med, konstaterer hun.

Familien Phans beste tips for hjemmetrening:

1. Bruk kjøkkenet eller stua

– Du kan enten ta under plata på spisebordet og løfte deg selv opp. Eller jobbe med tricepsen mens du løfter deg selv opp fra kjøkkenbordet. Enkle øvelser du kan gjøre når som helst hjemme.

Silje (t.v.) ser på hvordan ektemannen Hoang (t.h) demonstrerer en egenvektsøvelse. Dette er en øvelse man kan gjøre både ute og inne, så lenge man har en stang.

2. Vær kreativ med push-ups

– Om du er lei av vanlige push-ups bør du sprite opp øvelsen med hopp. Øvelsen trenger ikke ta lang tid og man kan alltid gjøre den selv om man har dårlig tid i hverdagen.

3. Invester i eget treningsutstyr for trening hjemme

– Det trenger ikke være dyrt å investere i utstyr du kan bruke til hjemmetrening. Kjøp utstyr etter ditt treningsbehov, om det enten er strikk, kettlebells eller stang. Har du råd til en boksesekk er det bra.

Ønsker du å bli inspirert eller vite når utetreningene på Tinnheia starter? Følg Silje Therese @herbasilje eller Hoang @h.v.p.24 på Instagram.

Publisert:

Youtuber Sanne Skar (22) lever av å filme seg selv: – Det er psykisk krevende

Flekkefjord-jenta forteller i dette #nofilter-intervjuet om annonsemerking på sosiale medier, sosial angst og livet som youtuber.

Publisert: