Så usunn er egentlig julematen

Er selve maten usunn, eller kommer det an på hvor mye du spiser? Og hva kan man gjøre for å unngå den verste smellen? Vi spurte en ernæringsfysiolog.

Publisert:
  • Magnus Nødland Skogedal, Krsby.no
Å spise pinnekjøtt er for mange et av julens høydepunkter.

– Det stemmer at hvor mye man spiser har en del å si, men det er uansett mye salt og mettet fett i julemat. Mange spiser mer i jula fordi det er hyggelig, og det er en del av tradisjonen, sier Heidi Ramfjord, som er daglig leder for Kost for Livet.

Ifølge henne tar det tid før man merker at man er mett, som kan gjøre at man spiser mer enn man strengt tatt trenger.

– Man legger ikke merke til at man er skikkelig mett før 20 minutter etter man er ferdig med å spise. Sitter man på julebord og koser seg i lang tid glemmer man kanskje å kjenne etter om man er mett, sier hun.

Følg Byas.no på Facebook!

Kan spise sunnere

Det er imidlertid en del man kan gjøre for å gjøre julematen og -drikken sunnere.

– Det går an å spise kalkun i jula, man behøver jo ikke spise ribbe, medisterkaker og pinnekjøtt hver eneste dag. Det er også mye kalorier i drikken som følger med julematen, og det er noe man kan være obs på og bytte ut med noe sunnere. Å kutte ned på saus er og en måte å gjøre julematen sunnere på, sier ernæringsfysiologen.

Man legger ikke merke til at man er skikkelig mett før 20 minutter etter man er ferdig med å spise.

De med høyt blodtrykk bør passe litt ekstra på når julematen kommer på bordet.

– Det høye saltinnholdet i julemat, ofte kombinert med alkohol, kan gjøre at blodtrykket stiger ekstra høyt. Man legger jo ikke så mye på seg mellom jul og nyttår, det er resten av året man gjør det.

Kalkun er et sunnere alternativ til mye av den andre populære julematen. Vil du passe litt på i jula bør du velge kalkun fremfor fet ribbe.

– Tenk på hvor mye du drikker

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius sier til Bergens Tidende at det er fullt mulig å komme seg gjennom julen uten å gå opp i vekt.

– Alkohol inneholder mye kalorier og øker appetitten, så tenk på hvor mye du drikker. Pass også på at du spiser regelmessig, så du ikke overspiser når du først spiser. Julesnopet og kakene er de verste kaloribombene. Smak gjerne på det, men la klementiner og annet sunt snacks være det som metter, sier hun.

LES MER:

* 6 proteinrike frokoster med havregryn

Julematen har som oftest en del tilbehør.

Hvor mange kalorier er det egentlig?

Pinnekjøtt, 1780 kcal:

  • Pinnekjøtt, 300 gram (1350 kcal*)
  • Kålrabistappe, 300 gram (170 kcal)
  • 2 poteter, 150 gram (90 kcal)
  • Saus, 50 gram (180 kcal)

Ribbe, 1781 kcal:

  • Ribbe, 200 gram (890 kcal)
  • Medisterkaker, 100 gram (230 kcal)
  • Julepølse, 100 gram (298 kcal)
  • 2 poteter, 150 gram (90 kcal)
  • Surkål, 100 gram (48 kcal)
  • Saus med ribbefett, 50 gram (225 kcal)

Drikke:

  • Vann : 0 kcal
  • Lettbrus: 0 kcal
  • Brus, 0,33 l: 132 kcal
  • Øl, 0,4 l: 160 kcal
  • Lettøl, 0,33 l: 83 kcal
  • Alkoholfritt øl, per glass: 83 kcal
  • Hvitvin, per glass á 1 ½ dl: 100 kcal
  • Rødvin, per glass á 1 ½ dl: 130 kcal

Antallet kalorier vil variere ut fra hvordan kjøttet er, og hvor mye pinner versus koteletter du spiser. Begrenser du deg til stort sett å spise kotelettene, får du i deg mindre fett og kalorier.

Kilde: Grete Roede

Saken ble første gang publisert julen 2014.

LES MER:

* Slik får du litt grønnere samvittighet i hverdagen

LES MER:

* På tre år har Patrick (14) vunnet flere medaljer enn han kan huske

Publisert:

Så usunn er egentlig julematen

Er selve maten usunn, eller kommer det an på hvor mye du spiser? Og hva kan man gjøre for å unngå den verste smellen? Vi spurte en ernæringsfysiolog.

Publisert: