Livsstil

Stian (29) lever av sosiale medier: – Bedre å klinke til enn å leve et "safe" liv

Stian Reinhartsen var 25 år gammel da han bestemte seg for å leve av å skape innhold til sosiale medier. Siden har Lund-gründeren reist verden rundt og jobbet med artister, modeller, selskaper og influensere.

Publisert:
  • Kristian Hole

Stian Reinhartsen fra Lund startet eget selskap sammen med broren da han var 25 år. FOTO: Herman Berger

I spalten #NoFilter tar KRSby en ærlig og usminket prat med folk i sør om sosiale medier, politikk, deres hverdag og andre spørsmål. Denne gangen tok vi en prat med gründer Stian Reinhartsen.

Jobb: Selvstendig Næringsdrivende i Reinhartsen Media

Alder: 29 år

Sivilstatus: I et forhold

Instagram: @stianreinhartsen

– Ville ha regien på eget liv

For Stian Reinhartsen er reising en viktig del av jobbhverdagen. Siden han var 25 år gammel har han levd av sosiale medier. FOTO: Martin Litwicki

Hvilket mål jobber du hardest mot akkurat nå?

– Jeg jobber med å være innovativ og bygge Reinhartsen Media som selskap, i tillegg til datterselskapene Good Times, som er et klesmerke, og reiselivsnettverket MittNorge, som har ni kontoer med rundt en million følgere.

– Du har gått en annen vei enn de fleste, og satset på sosiale medier siden du var 25 år. Har du opplevd janteloven her i sør?

– Det er sikkert noen som ikke liker det vi holder på med og synes vi er "litt mye", men generelt synes jeg sørlendinger er støttende og hyggelige.

– Hva fikk deg til å satse i denne retningen?

– Det var nok en kunstnerisk og kreativ spire, hvor jeg ville lage innhold som folk ikke hadde sett før. Den "driven" var større enn tanken på sikkerhet i livet. Jeg fikk en følelse om at jeg måtte bare gønne på. Jeg tenkte: "Nå er jeg 25 år og på et eller annet tidspunkt kommer jeg til å dø, så det er bedre å klinke til enn å leve et "safe" liv".

– Jeg ville selv ha regien på eget liv.

Har du også lest vårt #NoFilter-intervju med Youtuber Sanne Skaar?

311 reisedøgn på ett år

Reinhartsen har vært med Matoma på hundrevis av konserter verden over. FOTO: Martin Litwicki

– Hvordan livnærer du deg egentlig på sosiale medier?

– Vi er ambassadører for merker og hjelper til med å lage innhold til SoMe (sosiale medier, journ.anm.). I 2018 går det fint an å livnære seg på sosiale medier. Men man må tenke smart, bygge et personlig brand og skille seg ut. Ikke kopiere andre.

– Det virker som du ikke lever et «8 til 4» liv?

– Det er absolutt ikke det. Men det skal sies at vi legger ut mest bilder hvor vi gjør gøye ting og er på tur. Samtidig er det mye kontorarbeid bak det hele også.

– Apropos jobbturer, du var turnémanager og skapte SoMe-innhold for Matoma i tre år, hvor du i 2011 hadde hele 311 reisedøgn?

– Det var utrolig gøy, og veldig hektisk. Det var en reise fra en annen verden. Jeg tror det er få som matcher det tempoet vi hadde, kanskje Alan Walker?

– Du har alltid vært avholds, noe som sikkert er en fordel i en slik jobb?

– Som turnémanager var det helt essensielt. La oss si at klokka er fire på en klubb, og du må fikse ting og være "on point". Da er ikke alkohol en god idé. Jeg synes den generelle livskvaliteten er bedre når man ikke drikker. Da jeg var 18 år gammel i Kristiansand var det litt "utenfor boksen" å ikke drikke. Men i dag merker jeg at flere og flere er avholds spesielt i California hvor det nesten er blitt en trend. Folk avstår på grunn av helsemessige årsaker.

Møtte Akon og Sean Paul

Reinhartsen nyter utsikten fra det ikoniske Hollywood-skiltet. FOTO: Herman Berger

– Du fikk jo sett store deler av verden som turnemanger, hvor likte du deg best?

– Jeg liker meg veldig godt i California. Der har man en miks av både underholdningsbransjen og en innovativ teknologibransje. Den miksen er perfekt for meg, i tillegg til at det er «endless summer» der.

– I tillegg til å jobbe med proffskater Tom Erik Ryen i California har du også vært manager for modellen og influenseren Lasse Lom i ett og et halvt år?

– Jepp, jeg merket at det var mye muligheter i Lasse, siden han skiller seg ut med looken. De siste par månedene har vi jobbet mot Los Angeles og Hollywood og møtt byråer og casting-agencies, pluss hatt en shoot med en stor fitness-app nå i august. Vi har store planer for Lasse.

– Jobben din fører deg til mange kjendismøter, hvilke har skilt seg ut?

– Da Matoma var main support for The Chainsmokers i 2015 bodde vi i turnébussen sammen med dem. Det møtet og vennskapet vi dannet sitter sterkt igjen, i tillegg til at vi så prosessen da de lagde "Closer" i bussen, som er en av verdens største hits på Spotify med 1,3 milliarder plays.

– I tillegg husker jeg Coachella 2016, hvor vi flydde inn Akon og Sean Paul, og hadde ping pong-turnering backstage. Matoma vant faktisk!

Vil få sørlendinger til å følge drømmen

Reinhartsen og The Chainsmokers i 2016. FOTO: Martin Litwicki

– Hva er det beste og verste med sosiale medier?

– Det beste er mulighetene, kontaktene og nettverkene. I dag er terskelen mye lavere for nettverksbygging, og det er mye enklere å nå ut til folk enn for 10 år siden. Men det fører også til en sinnssyk oppmerksomhets-krig, og midt oppi dette føler nok folk på presset om å være perfekt hele tiden, noe som sikkert er den verste delen av sosiale medier for mange.

– Hvis du kunne forandret noe med Sørlandet, hva ville det vært?

– Jeg ville fått sørlendinger til å generelt tørre å satse på drømmene sine, og gjøre det mer sosialt akseptert å feile. Mange er så redde for at ting skal gå galt, men i Norge har vi sikkerhetsnett og infrastrukturer som gjør at hvis noe ikke går havner man på NAV, noe som i 99 % av verden ville blitt regnet som en luksus. Derfor burde Norge vært det største gründerlandet i verden. Mitt ønske at Sørlandet skal bli den landsdelen som er i toppsiktet innenfor innovasjon og jeg håper at noe av det jeg holder på med kan inspirere noen til å ta steget ut.

– Hvem er du på sosiale medier til dine 24.000 følgere, sammenlignet med "real life"?

– Jeg er den samme, men på SoMe viser man bare toppene i livet, en "highlight"-versjon. Jeg er nok betydelig mer kontorrotte enn folk ser på Instagram, men det er begrenset hvor spennende det er å se bilder av at jeg skriver mails fra kontoret?

– Kan du gi leserne noen korte tips for å få flere følgere og skille seg ut på Instagram?

– Ha unikt innhold og sett standarden høyt. Vær aktiv og engasjert, slik at folk blir gira på følge med på deg.

Reinhartsen har holdt flere foredrag om sosiale medier. FOTO: Privat

Les også vært #NoFilter-intervju med Jorunn Stiansen!

Publisert:
  1. Arbeidsliv
  2. California
  3. Innovasjon
  4. Kristiansand
  5. Lund

Instagram skjuler likerklikk i en testperiode: Slik reagerer lokale influensere

I disse dager kjører Instagram en internasjonal test hvor appen skjuler antall likerklikk for å minske presset for brukere. Hvis tiltaket kommer til Norge vil det påvirke flere influensere på Sørlandet.

Publisert:

Relaterte artikler

  1. LIVSSTIL
    Julie (20) deler livet i militæret med over 33.000 Instagram-følgere
    2 ÅR SIDEN
  2. LIVSSTIL
    Youtuber Sanne Skar (22) lever av å filme seg selv: – Det er psykisk krevende
    2 ÅR SIDEN
  3. LIVSSTIL
    Influenser Maria Teigland (25) går hardt ut mot «babyspons»: – Man vet aldri hvor bildene havner
    2 ÅR SIDEN
  4. LIVSSTIL
    Familien fra Kristiansand flyttet til USA for å satse som influensere: – Vi er en merkevare
    2 ÅR SIDEN
  5. LIVSSTIL
    Elisabeth droppet ut av skolen som 16-åring for å satse som modell: – Gjør du noe annerledes får du kritikk
    2 ÅR SIDEN
  6. LIVSSTIL
    Instagram-trend tar et oppgjør med poseringer og «ekte» kropper
    2 ÅR SIDEN