Kraftig vekst i salget av alkoholfri drikke i 2021

Tall fra Vinmonopolet viser at det ble kjøpt 21 prosent mer alkoholfri drikke i Norge i 2021 enn året før.

Kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet tror veksten i salget av alkoholfri drikke er en pågående internasjonal trend.
  • NTB
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Økningen i salget av alkoholfri drikke er en del av en internasjonal trend, hevder Vinmonopolet overfor Dagen.

Det totale salget på Vinmonopolet økte med 2,5 prosent i 2021, og dermed var økningen i salget av alkoholfri drikke betydelig.

– Vi ser nå en klar no-low-trend, som går ut på at kundene ønsker seg drikke som er lave på, eller helt uten, alkohol. Vi ser en klar dreining i etterspørselen. Det er en internasjonal trend der folk ønsker lettere og lysere drikke, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Aftenbladet.no: Har solgt 21.000 cocktails under skjenkestoppen

Les også

I fjor var lanseringen en kjempenyhet, men her hjemme tok trenden aldri av

All drikke med 2,5 prosent alkohol eller mindre, kan kjøpes i vanlige matbutikker eller på kiosker. Vinmonopolet har enerett på å selge drikke med mer enn 4,7 prosent alkohol.

Vinmonopolet registrerte først trenden i kjøp av alkoholfri drikke i 2014, og Nordahl tror den vil pågå i mange år fremover.

Publisert: