Livsstil

Trener du på grunn av dette, kan det være usunt

Grunnen til hvorfor du trener kan påvirke hvordan du føler deg etterpå.

Publisert:
  • Emma Moe Dahle, Trd.by
Noen bruker trening for å flykte fra probleme sine. Det kan være usunt.

Etter en lang dag kan det virke som en smart idé å dra på trening for å glemme virkeligheten for en stund. For noen blir dette en måte å flykte fra problemene sine, og dette er ikke nødvendigvis så smart.

Det er forskning.no som skriver dette først.

Følg Byas.no på Facebook!

Spurte folk på trening

Frode Stenseng, førsteamanuensis ved NTNU delte ut et spørreskjema til 207 mennesker som trener.

Der målte de ulike typer motivasjon for å trene. De delte disse opp i to grupper: en med sunn motivasjon for å trene, den andre en usunn motivasjon.

Vi har alle et behov for å miste oss selv av og til.

De som trente på en sunn måte hadde bedre evne til å planlegge, kontrollere følelser og var mindre impulsive. De scoret høyt på skalaen for bra livskvalitet.

Den usunne gruppen flyktet ved hjelp av trening for å få vekk dårlige følelser, glemme problemer og negativitet. Disse var dårligere på å planlegge, kontrollere følelser og de var mer impulsive.

LES MER:

* Kom i form-Kaia: - Trening er ikke lenger et ork

LES MER:

* Samboerne Kaltrina og Daniel har kommet godt i gang. Men dette er bare begynnelsen

LES MER:

* Torbjørn (22) skal få mer muskler. Vi testet startformen!

Gode eller negative følelser?

Når du blir oppslukt i en aktivitet kommer du inn i en flyt, noe som vanligvis er positivt. De to ulike gruppene hadde derimot forskjellige følelser i dusjen etter trening.

De som trente sunt fikk flere gode følelser og bedre humør av aktiviteten. Den andre gruppen fikk negative følelser av treningen. Dette tror forskeren handler om skam og skyld for at de brukte tiden feil, når de skulle brukt tiden på å fått orden på livet sitt heller.

– Vi har alle et behov for å miste oss selv av og til. Det er derfor ikke aktiviteten i seg selv som er problematisk, men hvordan du forholder deg til den, sier han til forskning.no.

Mer fra Byas.no:

LES MER:

* 5 gode tips for å holde treningsmotivasjonen oppe

LES MER:

* En av fire 18-åringer er overvektige: – Jeg gikk selv opp 10 kilo det første halvåret som student

LES MER:

* Lotte (29) fra Sola er norgesmester i squash - for 12. året på rad

Publisert:
  1. Trening

Trener du på grunn av dette, kan det være usunt

Grunnen til hvorfor du trener kan påvirke hvordan du føler deg etterpå.

Oppdatert:
  • Rachel Nordtømme