Livsstil

Forbrukertilsynet: Tilbydere av flyreiser bryter markedsføringsloven

Forbrukertilsynet har sendt ut brev til tre norske og ett svensk selskap som tilbyr flyreiser. Tilsynet mener de bryter med markedsføringsloven.

Publisert:

Forbrukertilsynet har sendt ut brev til tre norske og ett svensk selskap som tilbyr flyreiser. Tilsynet mener de bryter med markedsføringsloven. FOTO: Terje Pedersen / NTB scanpix

Forbrukertilsynet har i det siste mottatt flere klager på ulike tilbyderes markedsføring av prisen på flyreiser. Etter ytterligere undersøkelser ble det funnet at flere norske og utenlandske tilbydere opererte med en prismarkedsføring på flyreiser som brøt med markedsføringsloven.

To av dem opererte med en praksis der prisen som ble oppgitt i søkeresultatene og videre utover i bestillingsprosessen utelot kortavgift, og forutsatte dermed betaling med for eksempel Bank Axess eller Ticketkort.

Felles for alle tilbyderne er en høyere totalpris ved betaling med vanlige betalingsinstrumenter som Visa eller MasterCard.

  • Følg Byas på Facebook!

– Ikke tydelig

– Totalprisen som oppgis må være den totalprisen som er aktuell for de fleste forbrukerne og ikke bare et fåtall. Dersom man ønsker å markedsføre en rabatt som forutsetter en bestemt betalingsløsning, må dette gjøres på en klar, tydelig og atskilt måte, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.

På bakgrunn av klagene og funnene som ble gjort, foretok tilsynet også en gjennomgang av søkemotoren for flyreiser på Finn.no. Resultatet viste at totalprisen til elleve av tilbyderne i søkeresultatene hadde en medregnet rabatt og at totalprisen til ytterligere to var uten kortavgift.

– Vi så at ved betaling med Visa debit eller MasterCard debit at totalprisen økte med alt fra 1,5 prosent til 19,6 prosent sammenlignet med prisen som først ble angitt i søkeresultatene, sier Gjedrem.

Sender brev

I tillegg har Kilroy.no, Airngo.no, Ticket.no, Reisefeber.no og Sembo.no fått brev der de bes om at de oppgir totalprisen med kortavgift og uten medregnet rabatt, slik at den totalprisen som er aktuell for de fleste forbrukerne kommer tydelig fram i alle sammenhenger hvor det gis prisopplysninger.

De aktuelle tilbyderne fikk frist fram til 20. juni med å endre sin markedsføring.

Publisert:
  1. Markedsføring
  2. Forbrukertilsynet
  3. Reise

Dette bør du ikke gjøre med boardingkortet

Deler du bilde av boardingkortet på sosiale medier?

Publisert:
  • Camilla Flaatten

Relaterte artikler

  1. LIVSSTIL
    Skal du ut og fly? Så god tid må du ha
    1 ÅR SIDEN
  2. LIVSSTIL
    Mange ungdommer til Syden uten foreldrene
    1 ÅR SIDEN
  3. LIVSSTIL
    Derfor smaker maten annerledes i luften
    1 ÅR SIDEN
  4. LIVSSTIL
    Hit vil vi unge reise i 2019
    1 ÅR SIDEN
  5. LIVSSTIL
    Instagram skjuler likerklikk i en testperiode: Slik reagerer lokale influensere
    1 ÅR SIDEN
  6. LIVSSTIL
    Reiselysten? Her reiser du billigst fra Kjevik nå
    1 ÅR SIDEN