Livsstil

Tanya (24) satser på bodyfitness: – Dette er ekstremsport

Sørlandsjenta stiller snart i sin første konkurranse i bodyfitness. Oppkjøringen er knallhard.

Publisert:
  • Magnus Nødland Skogedal
Tanya jobber hardt for å komme i god nok form. Alle foto: Kjartan Bjelland

– Jeg har egentlig sceneskrekk, og faktisk så strøk jeg i gym på skolen. Det var mange som reagerte da jeg begynte med dette, smiler Tanya.

Den 20. mars er hennes første konkurranse i bodyfitness, men fra før av har hun erfaring fra bikinifitness.

Les også om Irelin, som satser på bikinifitness!

Bodyfitness krever store muskler. Bodyfitness krever store muskler.

Mer muskler

– Bodyfitness har mer fokus på muskler enn bikinifitness. De skal være tydeligere, større skuldre og rygg, og man jobber for «X»-formen. Det vil si brede skuldre, brede hofter og smal midje, sier hun.

Hun er nå inne i oppkjøringen til konkurranseform. Det betyr mye trening, streng diett og lite tid til alt annet.

Gårsdagens forbilder, 5 uker igjen 🙊 #teamtotalpackage #treningsforum #tyngre #proteinfabrikken #shapeupnorge #bodybuildingmotivation #bodyfitness #figure #girlswithtattoos #gielswholift #gilswithmuscles #5weekstogo #shape #kristiansand #xshape #motivation #fitness #fit #bossmankind

– Jeg er oppe klokka seks hver morgen. Da tar jeg aminosyrer og energitabletter, og løper intervaller i én time før frokost. Så går jeg på skolen og er hjemme i 15-tiden. 16.30 er jeg på treningssenteret, og trener frem til 20.30. En time senere er jeg i seng. Jeg trenger mye søvn for å prestere slik jeg gjør om dagen.

Dette er «fy-» og «ja-maten» for treningsglade

Knebøy er en av mange øvelser på Tanyas program. Knebøy er en av mange øvelser på Tanyas program.

All mat planlegges

Flere ganger i uka sender hun også inn målinger til sin coach. Vekt, muskelstørrelse og videoer av poseringer sendes inn, og coachen kan dermed gi tilbakemeldinger på hva hun må forbedre for å komme i best mulig konkurranseform.

– Dietten består for det meste av torsk, kylling, ris, brokkoli og havregryn. Daglig skal jeg drikke seks liter vann, og ha i meg seks gram salt. Alt planlegges, og jeg spiser hver andre eller tredje time, sier hun.

– Hvorfor driver du med dette?

– Det er for å utfordre meg selv, og jeg kjenner virkelig at jeg lever når jeg jobber så hardt. Jeg setter stor pris på å ha en kropp som fungerer, og å presse meg selv for å kunne kjenne mine egne grenser. Det er en egenskap som kan overføres til alt annet i livet.

5 gode tips for å holde treningsmotivasjonen oppe

Tanya henger mye på treningsstudio om dagen. Tanya henger mye på treningsstudio om dagen.

Lite scenetid

Hennes første konkurranse skal hun bruke som oppkjøring til målet, som er Oslo Grand Prix 9. april.

– Man trener i seks måneder for å stå fem minutter på scenen, det er litt morsomt å tenke på. Er man heldig og kommer videre får man fem minutter ekstra, så er det tre minutter til hvis man vinner sin klasse og skal være med i «Best Overall» etterpå.

Første poseringsbilde i konkurransebikinien 😄 on track i følge målingene hos @joakimhetland idag. Faktisk litt foran skjema til en forandring fra tidligere oppkjøringer 👊🏻💪🏻 @teamtotalpackage #proteinfabrikken_no #proteinfabrikken_jentene #teamtotalpackage #treningsforum #tyngre #bodyfitness #bf #littlemissflex #frontpose #9weeksout #girlswithtattoos #girlswithmuscle

Bodyfitness har også blitt satt søkelys på, slik som bikinifitness. Det har fått kritikk på grunn av skader som kan oppstå ved å trene på et slikt nivå, og hvordan man «tyner» kroppen til sitt ytterste.

– Dette er ekstremsport, og det er det mange som ikke forstår. Det er ikke for alle, og det er kostbart å holde på med. En oppkjøring til konkurranse kan koste rundt 40.000 kroner, og det er for å sikre deg som utøver både før og etter du har konkurrert. Det er fare for at du kan rase opp i vekt hvis du ikke trapper opp på riktig måte. Andre ekstremsporter gjør det samme, du kjøper jo ikke en dårlig fallskjerm, sier Tanya.

Hva er #byensbeste Crossfit-senter?

Tanya har egentlig sceneskrekk, så å vise seg frem er også en utfordring. Tanya har egentlig sceneskrekk, så å vise seg frem er også en utfordring.

– Ikke gjør det hvis penger er et problem

Hun anbefaler å gjøre et godt grunnarbeid i hvilken coach man velger før man satser.

– Gode referanser er superviktig. Coach er ikke en beskyttet tittel, og mange kaller seg det. Gå til de som kan vise til konkrete resultater, og ikke gjør det hvis penger er et problem.

På scenen skal hun vise frem kroppen sin, og det er mange ting å øve på før man er klar.

– Man må jo virkelig kunne gå på høye hæler og presentere seg selv på en fin måte. Man skal holde spenn i musklene i mange minutter, samtidig som man smiler naturlig, og vi lærer oss pusteteknikker.

Årets nyheter og trender på treningsstudioene

Tanya driver med bodyfitness for å utfordre seg selv. Tanya driver med bodyfitness for å utfordre seg selv.

Gleder seg til junkfood

Mange kjenner nok til «brunkremen» som brukes på scenen. Tanya er fullt klar over at det ser rart ut når de ikke er på scenen.

– Det er jo ment for når man står på scenen, og der oppe ser det jo bra ut. Av scenen er det et freakshow, hahaha. Så fort siste konkurranse er over skal jeg og vennene mine sette oss på T.G.I. Fridays for å spise junkfood, og da går vi uten å ta av sminken, så det vil jo se helt rart ut, ler hun.

– Hvilke mål har du satt deg? Hvor lenge tenker du å holde på?

– Klarer jeg å bli norgesmester skal jeg være fornøyd. De beste i Norge er rundt 30-35 år, så jeg har god tid til å jobbe meg opp, sier hun.

Publisert:
  1. Trening

Irelin (20) sikter mot seier i bikinifitness

– Konkurranser er litt som bryllupsdagen. Alt skal være perfekt, sier Irelin Schaldemose Cullen.

Oppdatert: