Her er de hotteste treningstrendene for 2015

I 2015 skal treningen være hard, svett og effektiv eller harmonisk og rolig, skal vi tro ekspertene.

Oppdatert:
Vi vil forbrenne flest mulig kalorier på minst mulig tid, bygge rumpe, bli myke og trene med kroppsvekt i 2015. Foto: Fotolia

– Det er veldig populært med rumpetrening, altså booty building, høyintensiv trening og intervaller hvor man trener hardt og kort, og yoga. De tre går mye igjen nå, forteller daglig leder av SATS Elixia Kristiansand, Bente Vatneli.

Hun forteller at guttene tenker mer på hele kroppen, mens jentene kjører mer baseøvelser som knebøy, markløft og pullups enn tidligere.

– Det har blitt mye mer fokus på at jentene skal vise mer rumpe, så treninga er mer fokusert på rumpe.

LES OGSÅ: Cinemateket lokker med erotisk science fiction

Foto: Fotolia Selv om jentene fortsatt er i flertall på yoga-timene har guttene nå slengt seg på. Foto: Fotolia

Og guttene kaster seg på yoga-trenden, røper hun.

– Yoga hjelper på bevegeligheten, og bevegelighet gjør det lettere å øke styrken, i tillegg til den mentale styrken yogaen gir.

Sterk fremfor tynn

– Regjerer «strong is the new skinny» blant jentene fortsatt?

– Det er veldig populært enda, jentene skal se sterke ut. Det er viktigere at de ser sterke ut enn at de er veldig tynne. Det er i hvert fall sånn jeg opplever det her, sier Bente.

Foto: Ida Søreng Bente Vatneli bekrefter at «strong is the new skinny» fortsatt gjelder. Foto: Ida Søreng

Det er også Heidi Irgemo, leder for gruppetimer hos Spicheren, enig i. Hun bekrefter også at høyintensiv trening, også kalt HIIT, er i vinden som aldri før.

– Det er fort og effektivt, og samtidig er det motiverende og gøy. Arbeidsperiodene er så korte at man ikke får like god tid å tenke over hvor hardt det er, og det går litt av seg selv, sier hun til KRSby.

- LES OGSÅ: Matoma satte fyr på byen

- LES OGSÅ: Politiet overvåker Pegida-demonstrasjon

Kroppskontroll

Mens jentene bygger rumpe, leker guttene seg mer og mer med egen kroppsvekt.

– Gutta er litt mer på kroppskontroll, det har blitt mye fokus på det i det siste. Det er fascinerende å gå på hendene og å klare å løfte egen kropp, forteller Heidi.

Foto: Fotolia Guttene leker seg på hendene både på og utenfor treningssentrene i 2015. Foto: Fotolia

Her er topp ti-listen for 2015

Hvert år presenterer ACSM (American College of Sports Medicine) sin trendliste for 2015 – en rangering av treningsformer gjort av 3403 fagfolk i treningsbransjen fra hele verden. Disse treningsformene ligger på topp ti:

1. Body weight training

2. High Intensity Interval Training (HIIT)

3. Educated, Certified and Experienced Fitness Professionals

4. Strength Training

5. Personal Training

6. Exercise and Weight Loss

7. Yoga

8. Fitness Programs For Older Adults

9. Functional Fitness

10. Group Personal Training

Les hele undersøkelsen her

<poll poll-id="18"</poll>

Publisert:
Oppdatert:

Her er høstens nyheter på treningssentrene

Hver sesong gjør treningssentrene ulike endringer. Vi spurte de største sentrene i Kristiansand om hvilke endringer de gjør i høst!

Oppdatert: