Livsstil

– Vi skal gjøre festningen om til et marked

Abito Overload skal selge donerte klær og møbler til inntekt for kreftsaken, og de trenger din hjelp.

Publisert:
  • Magnus Nødland Skogedal
Abito Overload trenger dine brukte, fine ting.

11. juni arrangeres det et stort marked på Christiansholm festning i regi av Fædrelandsvennens boligsatsing, Abito. Målet er å samle inn mest mulig penger til Kreftforeningens #sjekkdeg-kampanje.

– Vi ønsker å sette lys på noe viktig, og kombinere dette med et stort marked hvor inntektene går til en god sak. Vi ønsker at flest mulig donerer klær og fine interiørartikler, men ikke ting du ellers ville ha kastet. Den 11. juni skal vi gjøre festningen om til et marked, med egne avdelinger for klær og interiør, sier Abito-redaktør Line Raaen Osmundsen.

LES OGSÅ:

LES MER:

Slik blir Starbucks på Torvet

LES MER:

– Det kan bli opp mot 20 grader!

Jim Rune Bjorvand (t.v.), Helene Abusdal, Cato Hersvik, Anne Marie Telhaug Winsnes og Line Raaen Osmundsen i Fædrelandsvennen gleder seg til interiørmarked.

Fra «tja»-bunken

Har du noe du forgjeves prøver å få solgt på Finn, Tise, Letgo eller andre apper? Da kan du heller donere det til Abito Overload, og støtte en god sak i samme sleng.

– Det er så mye fint som aldri blir brukt, og andre kan sette stor pris på det. Mange ting havner i «tja»-bunken etter å ha ryddet i skapet hjemme, og det er slike ting vi gjerne vil ha inn. Alt går til en god sak, sier event-sjef i Fædrelandsvennen, Helene Abusdal.

Klær, interiørartikler, verktøy og andre fine ting kan leveres i Svanedamsveien 10 på Fiskåtangen på utvalgte datoer, eller hverdager hos Kreftforeningen i Dronningensgate 2A fra 9–15.

#sjekkdeg

Tove Steen, mor til Thea Steen som startet #sjekkdeg-kampanjen, er veldig glad for at pengene går til kampanjen, og skal selv være til stede under arrangementet.

– Jeg blir veldig rørt av dette, og det føles veldig riktig. Gjenbruk er vinn-vinn for alle, og unge i dag har en helt annen holdning til dette enn sine foreldre, sier hun.

LES MER:

– Det kan bli opp mot 20 grader!

Alle inntekter går til Kreftforeningen.

Thea Steen fikk livmorhalskreft i 2015, og engasjerte seg sterkt i kreftsaken etter dette. Sammen med journalist Sofia Storhaug startet hun #sjekkdeg-kampanjen, for å få flere unge kvinner til å ta celleprøve mot livmorhalskreft. Thea døde i juli i fjor.

– Hun var en vanlig jente som fikk livmorhalskreft som 25-åring. Kampanjen for å ta celleprøve tok virkelig av, og veldig mange jenter har fått oppdaget kreften tidlig nok til å kunne behandles på grunn av dette, sier Tove.

Det viktige arbeidet fortsetter, og den 11. juni skal det blant annet avholdes auksjon med splitter nye ting donert fra butikker og stort marked med innsendte bidrag til inntekt for saken.

Publisert:
  1. Gjenbruk
  2. Kreftforeningen
  3. Fædrelandsvennen

– Theas kampanje vil fortsette og dermed redde flere fra å få kreft i framtiden

1. september lanseres #sjekkdeg-kampanjen i Stavanger for tredje år på rad. Selv om 10.800 flere tok celleprøver etter kampanjens start i 2015, er det mange kreftforeningen ikke når.

Publisert:

Relaterte artikler

  1. AKTUELT
    Kathrine (31): – #sjekkdeg-kampanjen kom på et avgjørende tidspunkt
    4 ÅR SIDEN
  2. AKTUELT
    – Det er nok flere som synes at det blir stress, men jeg skal love deg at det er verdt det!
    4 ÅR SIDEN
  3. AKTUELT
    Tonje Steen (26): – Det er egentlig litt rart at hele Norge vet hvem søsteren min er
    4 ÅR SIDEN
  4. AKTUELT
    Sist søndag hadde Thea Steen blitt 30 år. Nå var det familiens tur til å takke.
    2 ÅR SIDEN
  5. AKTUELT
    Lill fikk oppdaget kreft etter rutinekontroll som 30-åring: – Det var bare flaks
    1 ÅR SIDEN
  6. AKTUELT
    – Det er ingen som synes det er kjekt, men det er veldig smart
    4 ÅR SIDEN