I mars fikk Thea (26) vite at hun hadde fått en kreftform hun aldri hadde hørt om

Nå oppfordrer hun alle andre unge jenter å sjekke seg.

DET SKJEDDE MEG: Thea Steen (26) fikk sjokkbeskjeden i mars. Nå fronter hun den nasjonale kreftkampanjen #sjekkdeg.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Har du fått med deg #sjekkdeg-kampanjen som ruller og går nå? Det har cirka to millioner nordmenn gjort.

Men visste du at det er Stavanger-jentene Thea Steen (26) og Sofia Storhaug (31) som står bak?

Følg Byas.no på Facebook!

Og de har fått med seg litt av en heiagjeng. Magasinet DetNye - hvor Sofia er digitalansvarlig - Kreftforeningen og en haug med kjendiser, som Tone Damli og Jenny Skavlan.

Det var Sofia som fikk ideen helt i starten av 2015.

\- Jeg leste om lignende kampanjer i utlandet, og tok derfor en prat med Kreftforeningen for å sjekke hvordan ståa var i Norge. Det viste seg at det har vært en stor nedgang i hvor mange unge kvinner som sjekker seg, forteller Sofia på telefon fra New York.

Men det som først bare var en idé ble plutselig veldig virkelig da venninnen Thea fikk kreft. Livmorhalskreft. Se fakta i bunn av artikkelen.

**Har du fått med deg kjæresteparet som gikk fra Stavanger til Oslo? Det ga ikke bare såre bein, men

Les også

23.000 kroner til Kreftforeningen

.**

Lite informasjon

Les også

levde ut den store drømmen

Det tok imidlertid bare to dager fra hun fikk kreftbeskjeden til hun satt på et fly over Atlanteren. Akkurat da ville hun bare hjem igjen.

- Det var helt uvirkelig. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde vært i Norge. Men der satt jeg på et legekontor på Manhattan helt alene, og fikk vite at jeg hadde fått en kreftform jeg aldri hadde hørt om, sier Thea.

Venninnen Sofia reagerte ved å gjøre det som mange gjør når de får vite at en nær deg er blitt syk. Hun googlet diagnosen. Men informasjonen var ikke god nok, syntes hun.

Tenk å bruke noe så dritt til noe så bra.

Hun sjekket derfor hvor mye som var skrevet om livmorhalskreft. Ifølge tall fra Retriever ble det skrevet 200 artikler om krefttypen i fjor. Til sammenligning var det 3500 om brystkreft.

GODE VENNINNER: Sofia Storhaug (bildet) og Thea Steen har startet kampanjen #sjekkdeg for å få flere unge jenter til å ta celleprøver for å oppdage livmorhalskreft.

Rørt over engasjementet

Det må vi jo gjøre noe med, tenkte Sofia.

\- Så da ringte jeg til Kreftforeningen igjen for å høre om de ville være med på en kampanje. Og jeg spurte selvfølgelig også Thea om hun kunne tenke seg å være med.

Thea var aldri i tvil og sa ja med en gang:

\- Hun sa: Tenk å bruke noe så dritt til noe så bra, minnes Sofia.

Så bare ballet det på seg. Begge jentene er helt overveldet over responsen.

- Ja, jeg blir helt satt ut av alle mailene, facebook-meldingene og sms-ene jeg får av jenter som sier at nå har de sjekket seg. Jeg unner ingen å ende opp der jeg er. Og jeg blir veldig rørt av engasjementet, sier Thea.

\- Hvis denne kampanjen får bare én eller 10 til å sjekke seg, er jeg fornøyd, sier Sofia

Kan skje også unge

Før kampanjen startet var venninnene veldig spente på om den ville treffe.

\- Underliv jo er litt tabu. Men vi gjorde det til et venninnekonsept. Å oppfordre venninnene dine til å sjekke seg, fordi du jo er glad i dem, sier Sofia.

Selv har Thea vært svært åpen om kreftsykdommen fra dag én. Det første innlegget hennes tok mildt sagt av på sosiale medier.

MYE DELT: Dette innlegget til Thea på #2sitert var det mange som fikk med seg via sosiale medier.

- Jeg har aldri angret på at jeg har vært så åpen. Andre kreftformer er kanskje lettere å snakke om fordi de befinner seg på mindre tabubelagte områder på kroppen, men det er jo ikke jeg som har valgt plassen.

\- Kreft er ikke koselig uansett, og vi er nødt til å snakke om det. I alle fall når det er en kreftform som det går an å forhindre, som jo livmorhalskreft er.

Sofia tror at venninnen har mye av æren for at kampanjen har truffet så mange som den har gjort.

\- Mange unge jenter tenker på kreft som noe bare gamle får. Det skjer ikke meg, liksom. Men hun er en helt vanlig, ung jente – som deg og meg.

KLAR BESKJED: - Gjør du bare den lille, litt ubehagelige tingen, så kan det potensielt redde livet ditt, sier Thea.

Ny kampanje neste år

Thea er ikke i tvil om at kampanjen har hatt effekt.

\- Ja, jeg er helt sikker på det! #sjekkdeg er blitt en snakkis, og jeg er trygg på at vi har klart å snu den dårlige trenden med at færre unge jenter sjekker seg.

- Blir det kampanje også neste år?

- Ja, det kommer stadig nye generasjoner 25-åringer, og det er like viktig å fortelle dem at de må sjekke seg.

Og da håper Thea at hun har krefter til å bidra enda mer. For selv om hun egentlig er sjukemeldt nå, har hun skrevet kommentarer mens hun har tatt cellegift, og sjonglert kampanjemøter med sjukehusbesøk.

\- Prøvene nå er veldig fine. Neste undersøkelse er om tre uker. Hvis den er fin, kan jeg endelig si det høyt: At jeg er kreftfri!

**LES OGSÅ:

Les også

Helene (27) fra Stavanger lever av selfiene sine

Se #sjekkdeg-kampanjevideo her:

\---------------------------------------------------

Fakta om livmorhalskreft

- Unge kvinner fra 25-årsalderen får invitasjon til å være med i screeningprogrammet mot livmorhalskreft.

- Livmorhalskreft på et tidlig stadium gir ofte ingen symptomer, og oppdages oftest ved celleprøve fra livmorhalsen.

- Alle kvinner i alderen 25 - 69 år bør ta celleprøve fra livmorhalsen hvert tredje år.

- Andelen som tar celleprøve blant 25-29 år gamle kvinner har synket fra 71,4 prosent (1991) til 55,9 prosent (2014).

- Du bestiller selv time til gynekologisk undersøkelse host fastlegen din for å ta celleprøve. Undersøkelsen tar noen få minutter.

Kilder: Kreftforeningen, Kreftregisteret.

Publisert: