Hold deg unna disse nettbutikkene

Lar du deg lokke av annonser for billige merkevarer på sosiale medier og andre nettsteder? Da risikerer du falske merkevarer eller at varene ikke dukker opp.

Det er lett å la seg lure av de mange useriøse nettbutikkene.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Det finnes nettsider som blant annet hevder å selge Apple-produkter og Kylie Cosmetics-leppestifter, som Forbrukerombudet har svartelistet.

– Vær kritisk til hvor du legger igjen pengene dine på nettet, og søk etter erfaringer til andre før du trykker på bestillknappen, råder forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Følg Byas.no på Facebook!

Ser ekte ut

Forbrukerombudet får daglig spørsmål fra forbrukere som har vært utsatt for nettsvindel.

I god tro har forbrukerne klikket seg inn på nettbutikker som ser tilsynelatende proffe og tillitvekkende ut.

LES OGSÅ:

– Tidligere var det enklere å avsløre svindelsider på grunn av snodige nettsider og dårlig språk, men det er ikke så ofte lenger. Det er lett å bli lurt på nettsidene ser proffe ut, og nettadressen er veldig like den originale adressen, sier Hauseth.

Her er noen eksempel på falske sider:

  • Eplehuset.as (Eplehuset.no er en reell nettbutikk)
  • Kyliecosmetics.no (Kyliecosmetics.com er en reell nettbutikk)
  • Fotballsko.info (Fotballsko.no er en reell nettbutikk)

Se Forbrukerombudets fulle liste over falske nettbutikker.

  Kylie Jenner er en av mange som opplever å få solgt kopier av egne produkter på internett.

Store milliardbeløp

PostNords årlige rapport E-handel i Norden 2018 viser at nordmenn i 2017 handlet på nett for 45,7 milliarder kroner.

Dette er en nedgang fra året før. I 2016 handlet nordmenn for 50,1 milliarder kroner på nett.

Ingen klarer likevel å slå svenskene, som handlet varer på nett for 80,7 milliarder kroner i fjor.

60 prosent av den norske befolkningen (18-79 år) handlet på nett en gjennomsnittsmåned i 2017.

Forbrukerombudets sjekkliste før du handler på nett:

1. Er nettbutikken seriøs?

Finner du ingen kontaktinformasjon til selskapet utenom et kontaktskjema bør du være kritisk.

Dårlig språk eller automatisk oversatte tekster er også et tegn på at nettbutikken er useriøs.

Det er også lurt å se på hvor sterkt rabatterte priser nettbutikken opererer med sammenlignet med andre nettbutikker som selger samme eller tilsvarende produkter.

2. Sjekk andres erfaringer

Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken, f.eks. i diskusjonsforum og blogger.

3. Tenk deg om før du betaler på forskudd

De fleste nettbutikker tilbyr forskuddsbetaling, kanskje også som eneste betalingsløsning. Ved kjøp fra ukjente nettbutikker som du er usikker på bør du unngå å betale på forskudd.

4. Sjekk forbrukerombudets liste over useriøse nettbutikker

Er du usikker kan du sende en mail til tips@forbrukerombudet.no og merke eposten med «useriøs nettbutikk».

5. Hvis du har gått i fella: Ta kontakt med banken

Dersom varen ikke blir levert eller du mottar falske merkevarer når du tror du har bestilt ekte vare, kan du ha rett til å få refundert pengene fra banken. I tillegg til å klage til selger, er det derfor viktig at du også tar kontakt med banken. Dersom du får avslag hos banken kan du klage saken inn for  Finansklagenemda . Du kan også kontakte Forbruker Europa dersom du ønsker råd om hvordan du bør gå frem overfor en utenlandsk nettbutikk.

Les mer om hvordan du kan avsløre nettsvindel her .

Denne artikkelen har vært publisert på Byas.no tidligere, men er hentet fram igjen til glede for nye lesere.

Publisert: