- Jeg misliker ting som dietter og #Sommerkroppen2015

Sliter du med trenings-motivasjonen? Her er rådene.

Publisert:
  • AV: Steffen Stenersen, FVN.no

Hvordan går det med treningen? Vi vet at mange er flinke til å trene i januar og februar, men at det noen ganger kan være litt vanskelig å holde motivasjonen på topp gjennom resten av året. Det ønsker vi å hjelpe deg med!

Slik lyder e-posten fra en av landets treningssenterkjeder. Du har kanskje mottatt en lignende? I disse dager setter mange senter inn støtet for å beholde kunder som sliter med motivasjonen.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Ny idealkropp: - Jeg kjente nesten ikke meg selv igjen

Åtte-ti uker etter nyttår

Mange setter seg store mål i januar. Nyttårsforsett som at magen skal vekk, rumpa skal bli stram og kiloene skal bli færre, gjør at treningssentre opplever stor pågang like etter jul.

\- For mange kan åtte-ti uker etter at man har meldt seg inn, være en kritisk fase. Dette er jo treningssentrene godt kjent med, og mange har egne programmer med tett oppfølging i denne perioden, sier direktør Anne Thidemann i Virke trening.

Samtidig viser tall fra Virke at aktiviteten ved sentrene er lavest i månedene mai, juni og juli. Enkelt begrunnet: Været, og at treningssenterkunden trekker innendørs når været utenfor er grått og trist.

For mange kan åtte-ti uker etter at man har meldt seg inn, være en kritisk fase.

At mars er en måned som er tøff for mange som startet å trene i januar, ser også PT Kine Rasmussen ved Elixia Kristiansand.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Bør du droppe treningen når du er forkjølet?

Hold avtalen

- Hva med dem som sitter hjemme og tenker at "huff, i dag blir det tungt å trene"? Hva skal de gjøre?

\- Ikke ta den diskusjonen. Tar du den, har du tapt. Tenk at regelmessig trening gir varige resultater. Jeg misliker ting som dietter og "Sommerkroppen 2015". Det er ytre motivatorer, men du må finne din indre motivasjon, sier Rasmussen.

Arne Jørstad Riise er medforfatter i boken Norske Vinnerskaller. I boken forteller han at mye av hvordan toppidrettsutøvere jobber med motivasjon også kan overføres til oss som ikke bedriver toppidrett.

Jeg misliker ting som dietter og "Sommerkroppen 2015".

\- Når de proffe har satt seg et høyt mål, er de ofte ekstremt flinke til ikke å fokusere på resultat. Det er en forstyrrende tanke som tar fokus vekk fra nettopp det man må gjøre for å nå dette resultatet. Det er helt avgjørende at du setter deg mindre delmål underveis som du kan mestre, har Riise uttalt til nettsted Klikk.no.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Treningstrender: I 2015 skal treningen være hard, svett og effektiv

Sju tips for motivasjon

1. Plukk fram målet. Hvorfor trener jeg? Hvordan vil livet mitt se ut om jeg når de målene jeg har satt?

2. Hold avtalen med deg selv. Behandle avtalen med deg selv som om det skulle vært med en venn.

3. Skaff deg en øvelsesbank. En personlig trener kan hjelpe deg med en øvelsesbank, som du kan plukke fram i tunge stunder.

4. Finn deg en instruktør. Prøv noen gruppetimer til du finner en instruktør som passer deg. Noen er energiske, andre er roligere. Finn den du trives med.

5. Ikke tenk at du er sliten. Hvilke ord du bruker er med på å påvirke følelsene dine. Tenk positivt.

6. Sammenlign deg med deg selv. Du får utrolig mye godfølelse av å gjøre ditt beste.

7. Varige endringer gir varige resultater. Et godt motto å huske på når treningen virker tung. Vær tålmodig.

Kilder: Personlig trener Kine Rasmussen og boka "Bli best med mental trening" av Erik Bertrand Larsen.

Publisert:

Tipsene som gjør deg motivert for trening

For mange som startet med trening i januar, kan mars være en tøff måned. Her er noen tips til hvordan du øker motivasjonen.

Oppdatert: