Livsstil

Solgte nesten 70.000 retter under «Spis for 100»

Svært mange er trolig gode og mette denne uka, i alle fall basert på interessen rundt «Spis for 100» de siste dagene.

Oppdatert:
  • Vegard Nekstad

Over 70.000 retter ble servert under "Spis for 100" i 2015. Viltburgeren fra Fjellgarden Hovden var populær hos Hos Naboen. Foto: Vegard Nekstad.

Interessen rundt restaurantbransjens «Spis for 100»-kampanje har økt hvert år. I år var målet å selge 50.000 retter, og det viste seg å være fullt mulig.

<del</del>

68.736 kampanjeretter ble solgt i løpet av uka.

- LES OGSÅ: «Spis for 100»: – Midt i uka spør man seg «why God, why?»

- LES OGSÅ: «Spis for 100»: – Dette har jeg gledet meg til lenge

- LES OGSÅ: Hva er din «Spis for 100»-favoritt?

- LES OGSÅ: Gjentar «Spis for 100»-suksessen

– Det har vært en fantastisk uke. Alt har klaffet, med veldig godt vær og en god meny. Vi er kjempefornøyd, sier prosjektleder for «Spis for 100», Henning Ross Vestavik, til KRSby.

– I forkant av uka håpte dere å passere 50.000 solgte retter. Dere klarer nesten 70.000. Hadde dere håpt å drømme om det?

– Det er et overveldende tall, som er overraskende for oss. Det er tydelig at vi har skapt en festivaluke hvor folk skal kose seg, gjerne flere ganger gjennom uka. Mange benytter sjansen til å besøke steder de ikke har besøkt før, sier Ross Vestavik.

Det er et overveldende tall, som er overraskende for oss

Stian Tungland og Bølgen & Moi hadde travle dager under "Spis for 100". Foto: Sven Arthur Ljosland. Stian Tungland og Bølgen & Moi hadde travle dager under «Spis for 100». Foto: Sven Arthur Ljosland.

Flere måneders planlegging

Daglig leder Stian Tungland på Bølgen & Moi bekrefter at de fikk vist seg fram for målgrupper som vanligvis ikke besøker restauranten på Fiskebrygga.

– Det er definitivt et nytt klientell. Vi får inn unge folk, som vanligvis kanskje ikke tar seg råd til å spise ut. Vi viser vår gode stemning, mat og service, sier Stian Tungland, til KRSby.

- LES OGSÅ: «Spis for 100»: – Midt i uka spør man seg «why God, why?»

- LES OGSÅ: «Spis for 100»: – Dette har jeg gledet meg til lenge

- LES OGSÅ: Hva er din «Spis for 100»-favoritt?

- LES OGSÅ: Gjentar «Spis for 100»-suksessen

Tungland og hans kollegaer hadde braisert frilandsgris på menyen. Med en tre til firedobling av antall gjester sammenlignet med en vanlig februar-uke, så medfører det en del utfordringer.

– Menyplanleggingen var veldig nøyaktig. Planleggingen startet vi med flere måneder i forveien og produksjonen startet 2-3 uker i forveien. Vi var godt forberedt, sier Tungland, som er fornøyd med maratonuka.

Hva er din «Spis for 100»-favorittrestaurant? Klikk her og delta i avstemningen!

– Vi får vist oss fram i en annen setting enn til vanlig. Det er viktig for oss å vise fram vårt produkt og standard, selv når det er ekstremt tempo i restauranten, sier Tungland.

Sjøhuset. Foto: Tore André Baardsen. Sjøhuset. Foto: Tore André Baardsen.

Når nye kunder

– Vi synes det har vært veldig bra. Vi doblet antall solgte retter i forhold til fjoråret, konstaterer daglig leder Tom Helge Djuphagen ved Sjøhuset.

- LES OGSÅ: «Spis for 100»: – Midt i uka spør man seg «why God, why?»

- LES OGSÅ: «Spis for 100»: – Dette har jeg gledet meg til lenge

- LES OGSÅ: Hva er din «Spis for 100»-favoritt?

- LES OGSÅ: Gjentar «Spis for 100»-suksessen

Totalt ble det solgt 1868 stykker av retten «steinbit med savoykål, hasselnøtter og pasjonsfrukt beurre blanc» fra restauranten i løpet av uka.

– Vi fikk vist oss fram. Det ville i alle fall vært veldig stille den uka om det ikke hadde vært for «Spis for 100». Veldig mange av de som besøkte oss har ikke vært her før, sier Djuphagen.

Hva er din «Spis for 100»-favorittrestaurant? Klikk her og delta i avstemningen!

Publisert:
Oppdatert:
  1. Harveys

Spis for 100 satte ny rekord for åttende år på rad

Passerte 80.000-grensa for første gang. Totalt ble 80.869 retter solgt i løpet av sju hektiske dager.

Oppdatert: