– Når man liker øl, må man selvfølgelig lage sitt eget
Fredag og lørdag stiller Ravnedalen Live med eget øl. Det har blitt en festivaltrend på Sørlandet de siste åra.
– Når man liker øl, må man selvfølgelig lage sitt eget. Det er morsomt å ha et lokalt ølbryggeri på laget. Qvart Ølkompani stiller opp i år igjen. De lagde øl til oss i fjor også, som vi synes ble veldig godt, forteller arrangør for Ravnedalen Live, Jan Kenneth Transeth.
Ølet er lyst, med en personalisert etikett merket «Velkommen til Ravnedalen Live 2017» og programmet trykt på. Det blir solgt i Meny-butikken på Grim, Café Generalen, samt Qvart Ølkompani sin egen bar under Ravnedalen Live.
– Ølet er i et begrenset opplag. Jeg er ikke sikker på hvor mye som er brygget, men i fjor gikk det så pass mye øl at vi måtte brygge i to omganger.
De siste årene har flere sørlandsfestivaler hatt egenbrygget øl til festivalpublikummet. Det har Transeth også bitt seg merke i. Han har i tillegg hatt eget festivaløl knyttet til Cirkus Ravnedalen som ble arrangert tidligere i sommer, også da med brygg fra Qvart Ølkompani.
– Øl er den nye vinen
– Øl er trendy. Det sies at det er den nye vinen. Øl-interessen har skutt i været de siste årene, i tillegg til at flere brygger selv, sier Transeth.
Lars Kristian Amundsen i Qvart Ølkompani, forteller at de har brygget øl for flere festivaler.
– Det har blitt vanligere med et større utvalg av drikke på festival de siste årene. Folk begynner å bli kravstore, og drikkevaner forandrer seg, sier han.
Qvart ølkompani ble grunnlagt for to år siden. For dem har slik profilering mye å si, ifølge Amundsen.
Spesialetikett til hver artist
Festivalsjef i Måkeskrik, Cathrine Sørensen, er enig med Amundsen i at festivalpublikum setter pris på et breiere utvalg av drikkevarer enn tidligere. De har også de siste årene tilbudt selvbrygget øl til artistene backstage.
– Jeg brygger ølet selv, og så designer Marlene McCann etikettene. Et år lagde hun spesialisert etikett til hver enkelt artist. For eksempel fikk Hanne Kolstø etikett hvor det sto «Hanne Kolstøl». Det ble mye arbeid, så i ettertid har vi gått for én variant. Mange setter pris på hjemmebrygget, og det er hyggelig å kunne tilby det lille ekstra, sier Sørensen.
Skvuppfestivalen tilbyr også artistene selvbrygget øl på fat, som de kan drikke backstage.
– Vi skulle gjerne solgt eget øl, men må forholde oss til lovverket. Artistene blir veldig sjarmerte av at vi har hjemmebrygg, forteller festivalsjef Yngve Eriksen.
Fraktet 4000 liter fra Danmark
Hunsfest tilbyr også eget festivaløl på fat, i samarbeid med Hunsfoss Bryggeri, og har ny variant hvert år.
– Første året fraktet vi 4000 liter fra Danmark. Vi tilbyr egen lager og pale ale. Det er stas å kunne tilby noe unikt, i samarbeid med lokale aktører. Folk er nysgjerrige og prøver nye ting. I fjor gikk vi tom for festivaløl i baren, sier festivalsjef i Hunsfest, Jørgen Skauge.
Sørveiv har samarbeidet både med Brygghuset og Qvart Ølkompani, samt Sørlandets kaffebrenneri, som har produsert festivaldrikke for dem. Ølet gikk under navnet SørvALE, og ble solgt på flere utesteder i Kristiansand, samt et utested i Oslo.
– Ølet ble nesten utsolgt før Sørveiv fant sted. Eget festivaløl er en kul greie, og det er fint å kunne vise hva lokalsamfunnet har å by på. Jeg tror også artister og publikum setter pris på det, sier Kjetil Nordhus, som tidligere var festivalleder i Sørveiv.
De ti beste turene nær Kristiansand
Er du en av dem som ikke liker å kun ligge på stranda i sommer? Her er noen forslag til herlige sentrumsnære turer du lett kan gjennomføre.
- Marie N. Kalvehagen
Relaterte artikler
- LIVSSTILSå Skral-konserter fra boblebadet6 ÅR SIDEN
- LIVSSTILSe hvem som var på Skral Festival på tirsdag!6 ÅR SIDEN
- LIVSSTILFestivalmote: – Rumpetasken kan brukes til mye6 ÅR SIDEN
- LIVSSTILSlår Palmesus fjorårets rekord?6 ÅR SIDEN
- LIVSSTILPalmesus solgte 244 alkoholenheter i minuttet6 ÅR SIDEN
- LIVSSTILStreetstyle på Palmesus: – Vi matcher som regel hverandre6 ÅR SIDEN