Motebloggeren: - Janteloven har jeg merket mye

Maren (21) fra Tasta lever bloggdrømmen. Men vet du hvorfor bloggen heter «Monogirl»?

PRESS: For bloggere handler det mye om hvor mye psykisk press du tåler, forteller Maren Torsnes. FOTO: Oda Karina Grødem

\- Da jeg begynte følge jeg at jeg måtte blogge hver dag, flere ganger til dagen. Da blir du fort utbrent.

Maren Torsnes er 21 år, kommer fra Tasta og driver den populære motebloggen Monogirl. Der gir Maren leserne sine små glimt inn i sin egen hverdag, bilder av antrekk, utfyllende stylingtips og nytt fra de store motehusene. Mest bilder, litt tekst. Ikke for ofte. For Maren vil ha tid til andre ting også, slik at hun har noe å blogge om.

\- Jeg ser at mange blogger om den minste ting, men – herlighet – skal jeg ta bilder av og blogge om alt jeg gjør, får jeg til slutt ikke tid til å gjøre noe. For meg ble det for mye. Du skal ha tid til å leve utenom bloggen. Gjør du ikke det, blir du fort lei. Og er du ikke ute, lever livet og lar deg inspirere, har du heller ikke noe å blogge om.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Anette Sørland om jakten på ny idealkropp: - Jeg kjente nesten ikke meg selv igjen

Derfor har hun siden starten hatt flere bloggpauser. Å være blogger er nemlig mer arbeid enn mange kanskje tror, ifølge Maren. I hvert fall om du skal hevde deg høyt på mest-lest-listene. Nå har hun funnet takten sin. 21-åringen blogger når det passer. På det meste gir det henne 5000 lesere daglig.

BRILLEFIN: Maren i høy hals og og store diva-briller FOTO: Oda Karina Grødem

Street style

At det var mote Maren skulle være opptatt av i livet var det aldri noen tvil om.

\- Helt siden jeg var liten har jeg elsket klær. Jeg bestemte alltid selv hva jeg skulle ha på meg. I barnehagen var det uaktuelt for meg å ha kjeledress over klærne, for da ble kjolene mine krøllete. Det kunne jeg ikke ha noe av. Da måtte mamma komme og hente meg i stedet.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Fargen som er aller hetest denne våren

I bloggen tar hun for det meste for seg street style. Gatemote. Vise fram antrekk, ute. Forbildene er den norske modellen Hanneli Mustaparta og den svenske motebloggeren og journalisten Elin Kling.

\- Jeg vil inspirere leserne med gatemotebilder. Både vise fram trendene, og hvordan du kan bruke klærne på deg.

Hvis du spiller fotball viser du deg fram på fotballbanen, moteinteresserte viser seg fram på blogger. Det er vår arena.

- Hvorfor er klær viktig?

\- Jeg har lest at det du har på deg påvirker hjernen din, og det merker jeg selv. Har jeg på meg noe jeg trives i presterer jeg bedre på både jobb og skole.

LEKER MED LENGDER: Lang kåpe kombinert med ankelkorte bukser og oppbrette ermer. Og høye, svarte pumps. FOTO: Ann-Helen Johnsen

Populære øyenbryn

En ting er å være interessert i klær. Noe annet er å skrive om det.

- Hvorfor blogge?

\- Jeg har alltid hatt et sterkt behov for å uttrykke meg visuelt. Hvis du spiller fotball, viser du deg fram på fotballbanen. Moteinteresserte viser seg fram på blogger. Det er vår arena.

Jeg får mange komplimenter for øyenbrynene mine.

- Hva med navnet på bloggen, Monogirl? Er du ensom?

\- Nei, det har ikke med ensomhet å gjøre. Det er litt humor, faktisk. Jeg får så mange komplimenter for øyenbrynene mine. Derfor måtte bloggen hete noe med øyenbryn. Jeg kunne ikke kalle meg eyebrowgirl, for det blir for langt og vanskelig å huske. Men sånne øyebryn som vokser sammen til ett – monobrow - er så morsomme. Så da ble det monobrowgirl, minus brow. Monogirl!

MONOBROW: Maren Torsnes har oppkalt bloggen sin Monogirl etter øyenbryn som vokser sammen. Den kanskje aller mest kjente monobrow-eren er den meksikanske kunstneren Frida Kahlo. FOTO: AP Photo/Frida Kahlo via The New York Botanical Garden

Driter i janteloven

I februar ble det kjent at flere norske toppbloggere kan kreve fra 50.000 til 80.000 kroner for å skrive et innlegg for en annonsør på bloggen sin. Maren er ikke på det nivået, men også hun får mange tilbud om både annonsering og produkter.

- Hva er hemmeligheten bak en suksessfull blogg?

\- Finn ditt område. Er budskapet ditt trening, mat eller mote? Hold deg til ett av dem. Ikke bit over for mye. Bruk i stedet kreftene til å ha kvalitet i de innleggene du legger ut på bloggen, enten det er mange eller få.

Det kan være hardt. Følger du ikke strømmen er det alltid noen som reagerer på det du gjør.

De enorme summene bloggerne kan få får mange til å reagere. Men kritikk er bloggerne blitt vant til å leve med, også Maren.

\- Janteloven har jeg merket mye, sier hun.

\- For bloggere handler det mye om hvor mye psykisk press du tåler. Det kan være hardt. Følger du ikke strømmen, er det alltid noen som reagerer på det du gjør, forteller hun.

\- Men for meg er det enkelt. Drit i janteloven, og gjør hva du vil!

KLASSISK: Den svarte trenchcoaten er en klassiker. FOTO: Oda Karina Grødem

… men elsker store skjorter

I fjor høst flyttet Maren til Oslo for å gå på privatskolen School of Fashion Industry. Fire semester, to år. Utdanningen er ikke godkjent som bachelor, men når Maren er ferdig er drømmen å jobbe i utlandet. Kanskje som skribent for magasiner, noe innen digital markedsføring eller pr. Kanskje.

\- Mange i Norge tror at om du skal jobbe innen mote, må du bli designer. Det er helt feil. Moteindustrien er avhengig av mange aktører, fra innkjøpere til investorer. Det er en stor industri allerede, men den kommer bare til å vokse.

Drømmen er å jobbe internasjonalt. I Paris, New York eller Los Angeles.

- Hvor vil du være om noen år?

\- Jeg tror ikke jeg kommer tilbake til Stavanger. Drømmen er å jobbe internasjonalt. I Paris, New York eller Los Angeles. Vi får se hvor vinden tar meg.

- Til slutt. Hva har du på deg når er hjemme og skal slappe helt av?

\- Joggebukser hater jeg, men jeg tar gjerne på meg en enorm skjorte og et par gode tøfler. Jeg elsker store skjorter.

MASKULIN: Maren kan være både ultrafeminin og spille på det androgyne. Som her, i svart bikerjakke i skinn og lave ankelsko med spenne. FOTO: Ann-Helen Johnsen

Publisert:

Oppdatert:

Inn i klesskapet: Karoline Steinnes

Karoline Steinnes elsker å eksperimentere med ulike stiler, er besatt av dongerimerket Levi’s og kan ikke fordra 90-tallet. Vi har tatt en titt i klesskapet til Tømmerstø-jenta!