Yrja (26) har aldri søkt på en eneste stilling: Hun har skapt sin egen drømmejobb

Stavanger-jenta er én av få i landet med denne tittelen.

NETTVERKER: Yrja er en av få i Norge som jobber innenfor den såkalte community-bransjen.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Først av alt. For et fyrverkeri av et menneske! (Og dette har hun til og med klart å formidle gjennom telefonen siden hun bor i Oslo/San Fransisco…!)

Yrja Oftedahl Lothe fra Stavanger forsto tidlig at hun ikke var helt som alle andre. Mens de andre jentene lekte med Barbie-dukker og så opp til popstjerner, var idolene hennes Albert Einstein og Leonardo da Vinci.

– Det var stor mangel på kvinnelige rollemodeller. Jeg identifiserte meg alltid med den mannlige helten i eventyrene. Gleden var derfor veldig stor da pappa fortalte meg historien om Jeanne d’Arc. Endelig en dame, liksom!

Og denne egenskapen til å tenke utenfor rammene har nok bidratt til at Yrja har en CV litt utenom det vanlige, for å si det mildt.

Følg Byas.no på Facebook!

– Passiv læring er ikke noe for meg

Som 12-åring var hun NRQ-programleder på NRK P3 med Bjarte Tjøstheim. Og en periode trodde hun at hun skulle hun bli skuespiller (ja, hun har til og med en imdb-profil!). Hun har også vært innom motebransjen, som intern i Norwegian Fashion Institute og salgssjef for klesmerket With&Wessel.

Men da hun flyttet fra Stavanger i 2010 var det for å studere kunst i Milano og Danmark.

– Noe som kanskje ikke høres helt logisk ut, siden jeg alltid har vært veldig flink i matte og kjemi. Men da jeg fikk jobbtilbud, hoppet jeg av, forteller Yrja.

– Jeg passer nok ikke helt inn i skolen. Passiv læring er ikke noe for meg. Jeg lærer mye mer av å gjøre ting, legger hun til.

Les også

Fått med deg at Stavanger-jenta Helene (27) skal samarbeide med Moods of Norway?

Tittel: Community builder

Gutta bak Stavanger-firmaet Zoaring – et selskap som hjelper bedrifter med å forenkle budskap ved hjelp av tegnede videoer – skulle etablere seg i Oslo, og ba om hjelp fra Yrja. Hun på sin side hanket inn kunder som Hydro og Oslo Kommune.

Etter det gikk turen videre til gründerkollektivet Mesh i Oslo hvor hun ble tilbudt jobb som community manager.

– Det var vel da jeg virkelig så at community - nettverking – er noe av det jeg er best på.

I dag jobber Yrja som community builder i eget konsulentfirma. Ikke hørt tittelen før? Da er du nok ikke alene.

KONFERANSE: Bilde fra CMX-konferanse Yrja var med å arrangere i New York i år.

– Det er veldig spennende. I USA har det allerede vært ei stund, men nå ser vi at community building nå er på full fart inn i Europa. For tre år siden var det ingen som hadde hørt om begrepet community management. Nå har selskap som Telenor og Visma ansatt det.

Hva det er? Kort forklart handler det om å bygge nettverk rundt en merkevare. Det skal gi en dypere form for kunderelasjon og markedsføring med kunden i sentrum. Selskaper som Yrja synes er gode og bevisste på dette i dag er for eksempel Airbnb, Reddit, Yelp, Duolingo og Google.

– Jeg tror folk er lei av den vanlige reklamen. Nå vil de føle at de hører til og har mulighet til å påvirke merkevaren. Det gjør at du får mer lojale brukere som også føler eierskap til produktet, sier Yrja.

Les også

Her er 10 lokale jenter som har imponert oss det siste halvåret

Aldri søkt på jobb

Men da Yrja fant ut at community building var et fagfelt hun ville utforske, måtte hun ut av Norge for å oppsøke kompetansen og erfaringen. Til gründermekkaet Silicon Valley og San Fransisco.

– Da følte jeg virkelig at jeg kom hjem! Der brenner virkelig folk for det de driver med!

Første gangen var hun der i tre uker og «networka som crazy» fra morgen til kveld. Hun fikk ikke bare et kjempestort nettverk av likesinnede, men også lærlingplass hos CMX, et av de fremste firmaene innenfor community industrien.

Og dét igjen førte til nye jobber her i Norge, som for Nabobil og Kahoot.

– Jeg har faktisk aldri søkt på en eneste jobbstilling. Jobbene har kommet til meg via nettverket mitt, så jeg har vært veldig heldig så langt, sier Yrja.

NEVADA-ØRKENEN: Yrja på Burning man. En årlig happening hvor så å si hele Silicon Valley drar ut i ørkenen for å leke seg med kunst, musikk og kostymer - helt uten både penger, strøm og internett!

– Ikke vær redd for å ta kontakt!

Hennes beste karriereråd?

– Ikke vær redd for å ta kontakt med folk. Alle er bare mennesker – selv de i toppstillinger. De fleste blir som regel glad for at du tar kontakt og er interessert i dem.

Den unorske gå på-viljen har blant annet sikret Yrja møter med toppfolk i Silicon Valley, bla. hos selskaper som Air BnB og eBay.

Og da nytter det ikke å bli starstruck.

– Nei, det ville jo bare hemmet hele samtalen, ler Yrja.

– Det hadde kanskje ikke vært like lett å få til i Norge, men hva er det verste som kan skje? At du får et nei? Du kan like gjerne få et ja!

Publisert: