Livsstil

Hun vet hva du vil like lenge før du gjør det selv

Har du noensinne lurt på hvordan trender faktisk oppstår?

Publisert:
  • AV: Ulrikke Valvik Mitchell

TREND-SKJEGG: Purified in Blood-gitarist Tommy Svela hadde fullskjegg allerede i fjor. FOTO: Jon Ingemundsen.

Hvem bestemmer hva som er in, og hvorfor lar vi oss påvirke?

Trendforskerne har svaret – de vet nemlig hva du kommer til å like, lenge før du bestemmer deg for at du liker det.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Gatefine folk i Stavanger: Bli stilinspirert av disse seks vi traff i sentrum

Mot mainstream

LES MER:

vårens viktigste trender

\- Trender oppstår mange steder. Oftest oppstår de hos litt yngre grupper av storbymennesker, som en reaksjon på det som er mainstream.

Louise Byg Kongsholm er trendforsker og eier av det danske selskapet Pej Gruppen hvor hun også er administrerende direktør.

Vi ønsker alle å være unike, men likevel være en del av et fellesskap.

Pej Gruppen er et skandinavisk trendinstitutt som jobber med å finne ut hva du kommer til å like mange år før du faktisk blir klar over at du liker det. De vet hva som kommer til å bli trendy, lenge før oss andre. Dette finner de ut ved å skanne markedet, samle inn og bearbeide alle impulser – og til slutt sortere dem.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Vårens sikreste jakkekjøp - i tre prisklasser

Ønsker å være unike

Kongsholm sier altså at nye trender oppstår fordi noen ønsker å skille seg ut. De som ikke vil være med på trendene, blir selv trendsettere. Men hvorfor lar vi oss påvirke av disse menneskene, som ønsker å skille seg ut?

\- Vi ønsker alle å være unike, men likevel være en del av et fellesskap. Vi ønsker å være med på moten, men vi har ikke lyst til å gå helt forrest, sier Kongsholm.

\- Forkastelse og fornying er selve grunnstammen i design-, mote- og interiørbransjene – altså at det hele tiden blir funnet på noe nytt, som forbrukerne anser som interessant, sier hun.

LES MER:

de varer lenge

CASFORMAL: Insta-trendy Fredrik Risvik balanserer både uformelle og formelle plagg i antrekkene sine. FOTO: Ivar Vasstveit.

Casformal-trenden

Når jeg først har en trendforsker på tråden, er det interessant å finne ut av hvilke trender vi står ovenfor nå, og i tiden som kommer.

Fokuset er å ta det beste fra forskjellige stiler, og skape en ny stil.

Hva vil vi egentlig ha nå, på mote- og interiørfronten?

\- På motefronten er det den nye "Casformal"-trenden som står mest sentral. Fokuset er å ta det beste fra forskjellige stiler, og skape en ny stil, forteller Kongsholm.

LES MER:

det uformelle (casual) )** og det formelle (formal

LES MER:

På interiørfronten er det siste

\- Fokus er nemlig på komfort, balanse, sunnhet og livskvalitet i hverdagen, forklarer Kongsholm.

Hotte farger

At trendene bærer preg av sunnhet og det naturlige, viser også igjen på fargeskalaen.

Fargene denne sesongen – både innen mote og interiør – består av en positiv skala med stor spennvidde.

PASTELLER: Pastellfargene er ikke fullt så høye på sukker framover, men holder seg inne både i interiør- og motebildet. FOTO: Produsenten.

LES MER:

Khakigrønne nyanser er de nye nude

Publisert:
  1. Mote
  2. Interiør

Inn i klesskapet: Ibrar Shakeel Malik

Han har en lidenskap for fashion, med et italiensk-preget trademark. I likhet med de fleste andre gjorde han sine største motetabber på 90-tallet. Vi har tatt en titt på stilen til Ibrar!

Oppdatert:
  • Lena Rustan Fidjestad

Relaterte artikler

  1. LIVSSTIL
    Masood (25) flyktet for livet fra Afghanistan for å følge motedrømmen
    4 ÅR SIDEN
  2. LIVSSTIL
    - Vi er for opptatt av merker
    5 ÅR SIDEN
  3. LIVSSTIL
    Høstens heteste interiørtrender: – Kan utfordre den skandinaviske stilen
    3 ÅR SIDEN
  4. LIVSSTIL
    Nå skal menn være «lumberseksuelle»
    5 ÅR SIDEN
  5. LIVSSTIL
    – Jeg blander alle slags stiler, farger og plagg som Jan Thomas mest sannsynlig ikke ville likt
    4 ÅR SIDEN
  6. LIVSSTIL
    Nå skal menn være «lumberseksuelle»
    5 ÅR SIDEN