Livsstil

Protein etter trening gir ikke økt muskelvekst

Effekten av proteininntak er svært lav etter trening, viser ny forskning.

Publisert:
  • Tore Hilmarsen, Trd.by

I mange år har forskere og treningseksperter trodd at det er mulig å bygge mer muskler etter trening ved å innta proteiner, skriver Forskning.no.

Men nå ser det ut til å ikke stemme. Forskerne slår nå fast at det ikke er noen forskjell på folk som inntar protein før og etter trening.

Følg Byas.no på Facebook!

Nok å spise i løpet av dagen

– Jeg har anbefalt proteininntak etter trening i bøker og i undervisningen. Det vil jeg ikke lenger gjøre, i hvert fall ikke for unge mennesker, sier Kristian Vissing, som er førsteamanuensis ved institutt for folkehelse på Aarhus Universitet, og forsker på trening, muskelvekst og fysiologi, til samme side.

For det holder å spise nok protein i løpet av dagen, konkluderer forskerne i tidsskriftet «Journal of International Society of Sports Nutrition».

LES MER:

Her er [6 treningsøvelser du bør gjøre](/article/6-treningsovelser-du-bor-gjore-562f566c19cf1070008b467e 6 treningsøvelser du bør gjøre), og her er 5 styrkeøvelser du bør unngå

Nok med vanlig kosthold

Skal vi tro førsteamanuensis Lars Holm ved biomedisinsk institutt på Københavns universitet, er ett gram protein per kilo kroppsvekt om dagen nok.

Hvis man får i seg nok proteiner i løpet av en dag, så vil man ikke få noen effekt av å innta protein etter trening.

– De fleste yngre menneskene får nok protein fra et vanlig kosthold, så lenge de ikke trener på eliteplan eller driver veldig tung styrketrening, sier Holm til forskning.no.

Det kan likevel være en liten effekt på muskelveksten å innta protein etter trening, men den vil være liten på lang sikt.

LES MER:

Her er svaret! Så mange armhevinger bør du klare

Publisert:
  1. Trening

Protein etter trening gir ikke økt muskelvekst

Effekten av proteininntak er svært lav etter trening, viser ny forskning.

Oppdatert:
  • Rachel Nordtømme