Lina Herigstad (26) fra Storhaug står bak Ananas Swimwear
Lina Herigstad fra Storhaug har det hun kaller en dyr hobby.
Lina Herigstad har alltid vært glad i badetøy og sommer.
Da hun var yngre, drev hun med svømming og begynte med nettshopping tidlig. Da fant hun bikinier fra utlandet, men de kan fort bli dyre når toll kommer i tillegg.
I begynnelsen av 20-årene flyttet hun til Australia. Der så hun hvor mye større utvalget i bikinier var. Da bestemte hun seg.
– Hvorfor ikke lage noe selv?
Det var Elleve som først omtalte Herigstad.
Selvlært
Hun hadde lite erfaring med design fra før, men var en del av ungdomsbedriften Dressed To Chill som 18-åring, som laget heldresser.
I 2010 deltok de i NM i Ungt Entreprenørskap og omsatte for 700.000 kroner - det var over en halv million for mye, og førte til at Skatt Vest måtte endre på reglene for ungdomsbedrifter.
Herigstad har lært seg alt om designprosessen selv. Hun startet med å ta mål og tegne skisser, før hun og leverandøren sendte prøver av farger, stoff og print frem og tilbake.
Begrenset opplag
Kolleksjonene kommer i begrensede opplag - hun produserer mellom 500 og 1200 plagg til hver kolleksjon, og er det utsolgt, så er det utsolgt.
– Det er kjedelig å gå med det samme som naboen. Når man går i bikini, er man på sitt mest sårbare - man viser jo hele kroppen.
Dyr hobby
Herigstad jobber til vanlig fulltid på salgskontoret til Electrolux i Oslo. Hun har ikke et mål om å leve av å lage bikinier. Hun vil heller ha det som en «dyr hobby».
– Jeg ønsker at bedriften skal vokse organisk, og på sikt håper jeg å utvide kolleksjonen med flere varianter.
Bikini-designeren liker ikke å kalle seg en gründer, men liker å se på seg selv som en «doer».
– Jeg liker å ta sjanser. Jeg har lært så mye allerede, og uansett om det går bra eller dårlig, får jeg masse erfaring, forteller hun.
Navnet Ananas er litt tilfeldig. Herigstad lette etter noe sommerlig, men som også kunne fungere internasjonalt.
– Ananas fungerer på veldig mange språk og så er det symmetrisk med A og N. Og så er jo Ananas en frisk frukt, da!
Nytt lokalt klesmerke: – Vi vil bli et spesialistmerke
Instagrammer Fredrik Risvik og kompisen Eyvind Larsen Steinnes, har begge lang erfaring i klesbransjen. Sammen har de utviklet klesmerket «Yacaia»
Relaterte artikler
- LIVSSTILTegner til 100.000 følgere på Instagram: – Trodde aldri jeg kom til å bli flink4 ÅR SIDEN
- LIVSSTILTegner til 100.000 følgere på Instagram: – Trodde aldri jeg kom til å bli flink4 ÅR SIDEN
- LIVSSTILDa Stephan (21) fikk seg valp, savnet han noe. Nå har han utviklet ny tjeneste4 ÅR SIDEN
- AKTUELTSandnesjentene har startet klesmerke: – Vi vil at det skal være litt eksklusivt2 ÅR SIDEN
- AKTUELTHer skulle det egentlig bli festlokaler, men så kom Simon (27) med sin idé5 ÅR SIDEN
- KULTUR«Farmen-Sanna» fra Storhaug dukker snart opp i nytt realityshow3 ÅR SIDEN