Hva har Rihanna til felles med Session og Stavanger-kunstner Anette Moi?

Alle gjør en innsats for at dette (noe rare) klesplagget gjør comeback.

BLOMSTRET VARIANT: Rihanna foretrekker også mer sprelske varianter av bøttehatten, og går her for en blomstret en. FOTO: Scanpix.

LES MER:

gått sammen i et designsamarbeid

Den stavangerbaserte brettkjeden Session har bedt den lokale kunstneren Anette Moi designe en bøttehatt til kjedens eget brand "Montage Apparel”.

Men først. Hvorfor i all verden en bøttehatt?

\- Bøttehatten gjorde et internasjonalt comeback for et par år siden, og det siste året har den også funnet veien tilbake her til lands, sier produktsjef og designer Eyvind Steinnes i Session.

\- Det er jo slik at når Rihanna blir observert med bøttehatt, så kan du nesten sette på nedtelling til trenden treffer Norge.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Fargen som er aller hetest denne våren

Og ganske riktig. Et kjapt søk på Rihanna bucket hat gir hele 363.000 resultater på Google.

KLARER HUN DET? Kan Rihanna gjøre bøttehatten in igjen, spør E! Her i ananas-mønstret bøttehatt. SKJEMRDUMP: uk.eonline.com.

Ekslusiv retro-hatt

Kjeden har tidligere samarbeidet med de lokale bandene Kvelertak og Purified in Blood. Nå er det altså Anette Moi sin tur.

- Det er kjekt å samarbeide med lokal illustratør. Det er lett å se hva som kommer fra Anette, det er alltid veldig lekent og fargerikt. Det finnes kun 100 stykker av denne hatten i hele verden, så det blir en svært eksklusiv greie, legger han til.

Anette Moi synes også samarbeidet er stor stas.

\- Jeg har aldri designet en bøttehatt før, men det var veldig kjekt å bli spurt. Det er stas å tegne for Session, og ekstra kjekt å lage illustrasjoner på klær, sier hun til Byas.

SUMMER BY MOI: Det er navnet på denne kreasjonen. (kr.249/Session).

Bøttehatten så du kanskje sist på slutten av 90-/begynnelsen av 2000-tallet. Da var den stor både i skate- og hiphop-miljøet.

\- Men trender kommer og går. Nå er bøttehatten definitivt tilbake, og den er det perfekte supplement til sommerantrekket, mener han.

Session ser ikke vekk fra at det blir mer med Moi.

-Kanskje vi gjør en ny vri til våren 2016, sier Steinnes.

Dét håper også Moi.

\- Oh yes! Jeg håper virkelig det blir mer framover. Jeg kunne for eksempel veldig gjerne tenkt meg å lage t-skjorte eller genser. Eller kanskje et skateboard!

**LES OGSÅ:

LES MER:

Derfor revner jeansen raskere nå enn før

POPULÆR: Anette Moi sine bilder er lett gjenkjennelige og populære. Hun bor og jobber i Stavanger, men er utdannet ved London Metropolitan. FOTO: Carina Johansen.

Få rene brettbutikker igjen

Session har i dag 13 butikker over hele landet – og i tillegg en webshop. Og det hele begynte i 1988 i Stavanger.

- Ja, det er jo blitt en kjede etter hvert. Men vi er en kompisgjeng på fire stykker som sitter her i Kirkegaten og forsøker å holde styr på det hele, ler Steinnes.

Det er ikke så mange rene brettbutikker igjen, og Session merker også hard konkurranse fra de «vanlige» klesbutikkene.

\- Før kunne du spotte en skater på lang avstand, med baggy bukser og hettegenser. Men nå har det nok skjedd et stilskifte og alle går mer eller mindre likt kledd. Det betyr at det er desto flere butikker å velge og vrake i. Det er et tøft marked, men vårt dna er skate, snow og surf. Det har vi drevet med i snart 30 år, og det holder vi på framover også.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Vårens sikreste jakkekjøp - i tre ulike prisklasser

Publisert:

Kleskjeden som startet i en skatehall i Stavanger - og nå har 12 butikker over hele landet

Hobby ble til business for Bjarne Bergsager.