Livsstil

Kort, intensiv trening og booty building er hot i 2015

I år skal treningen være hard, svett og effektiv.

Publisert:
  • Ivar Vasstveit
KJAPP TOPPKROPP: Henger du med på intensivøkten et par ganger i uken, kommer du i bedre form, mener instruktør Kine Krøs (foran).

Fengende rytmer og en energisk instruktør pusher i gang treningsåret i salen. Høye benløft, pushups, spensthopp, hopp og hinking inngår i økten på syv minutter oppvarming, syv minutter kondisjon og syv minutter mobilitetstrening.

Treningsøkter på 21 minutter er nemlig det siste nye på SATS Elixia.

\- Gjennomfører man dette to ganger i uken, betyr det bedre kondisjon og styrke. Økten er fin å kombinere med andre gruppetimer, for eksempel Bodypump, sier instruktør Kine Krøs.

\- Kom igjen! Tre minutter, så er dere i mål, roper hun, mens svetten driver av deltakerne.

\- Det var mye på kort tid, sier Anki Egge.

Hun er andpusten etter første time med «21 minute body».

Korte økter for de travle

\- Folk etterspør korte og intensive treningsøkter tilpasset tidsklemmen. Enkel og effektiv kondisjon, styrke og bevegelighet er stikkord, sier Randi Christensen, produktsjef for gruppetrening på SATS Elixia.

Hun opplyser at den mest populære gruppetreningen på SATS Elixia fortsatt er styrketrening i sal.

\- Bodypump/Power/Crosstraining har vært på topp i et par år, og årsaken er nok kombinasjonen av generell styrketrening og høy puls, sier Christensen.

Ulike sykkeltimer holder også på populariteten. Innendørs sykling passer for de fleste.

Det er veldig populært med rumpetrening, altså booty building.

\- Treningsformen er skånsom, og man opplever god treningseffekt. Vi ser også at yogatimer fortsatt er veldig populære og en voksende trend. Etterspørselen etter personlig trening er en trend som vil fortsette også de neste årene, sier hun.

Men vær forsiktig.

LES MER:

Blir jakten på den perfekte kroppen for intens, kan det bli for mye.

Pop med booty building

I Kristiansand har SATS Elixia merket seg mye av det samme, men en spesiell del av kroppen stikker seg ut som spesielt populær å få fart på.

\- Det er veldig in med rumpetrening, altså booty building. I tillegg er det høyintensiv trening, intervaller hvor man trener hardt og kort, og yoga som går mye igjen nå, forteller daglig leder av SATS Elixia Kristiansand, Bente Vatneli.

Hun forteller at guttene tenker mer på hele kroppen, mens jentene kjører mer baseøvelser som knebøy, markløft og pullups enn tidligere.

\- Det har blitt mye mer vanlig at jentene skal vise mer rumpe, så treninga er innrettet deretter.

Topp 10 treningstrender 2015

American College of Sports Medicine (ACSM) lager hvert år en trendrapport for treningsbransjen basert på spørreundersøkelser i Europa, USA, Asia og Sør-Amerika. Her er det som ifølge ACSM er topp 10 treningstrender i år:

1. Trening med egen kroppsvekt. Man bruker minimalt med utstyr, noe som gjør trening rimelig. Trenden tar deg tilbake til det essensielle med trening.

2. Høyintensitets intervalltrening. Korte drag av aktivitet fulgt av en kort hvilepause. Slike treningsprogrammer er vanligvis utført på mindre enn 30 minutter.

3. Velutdannede, sertifiserte og erfarne treningsveiledere.

4. Styrketrening. Fortsetter å være sentral i mange treningssentre. Styrke er en vesentlig del av et komplett treningsprogram, som også inkluderer aerobe øvelser og fleksibilitet.

5. Personlig trener. Stadig flere studenter forbereder seg for en karriere innen helse og trening, noe som igjen indikerer en voksende trend.

6. Trening med vekttap. Stadig flere treningssentre tilbyr en kombinasjon av trenings- og kostholdsprogram for bedre vektkontroll.

7. Yoga. Helse og avslapning, inkluderer Power Yoga, Bikram, Vinyasa og mange andre former.

8. Treningsprogram for seniorer. Babyboom-generasjonen eldes, trening skal bidra til at de holder seg sunne og aktive.

9. Funksjonell trening. Trend som bruker styrketrening for å forbedre balanse og gjøre dagliglivets oppgaver enklere. Nært knyttet opp mot spesielle treningsprogrammer for eldre.

10. Trening i gruppe på to-tre personer med personlig trener. Økonomisk smart for både deltakere og trener.

Publisert:
  1. Trening

Her er de hotteste treningstrendene for 2015

I 2015 skal treningen være hard, svett og effektiv eller harmonisk og rolig, skal vi tro ekspertene.

Oppdatert: