Livsstil

Lise (29) har det mange mener er drømmejobben

- Det er ganske fantastisk. Og så får jeg møte alle heltene mine, sier Lise Bjørnsen.

Oppdatert:
  • Ivar Vasstveit
MIDT I SENTRUM: Det er vanskelig å få bedre plassering enn det Lise Bjørnsen og Rolfsen har. Midt i byen.

- Mange sier jeg er heldig som får reise så mye i jobben. Og det er jeg, men det er ganske tøft. Du skal få med deg alt.

- Ikke bare catwalker med andre ord?

\- Nei, ingen. Det har vi ikke tid til. I stedet er det mange møter fra tidlig til seint. De er inspirerende, men jeg reiser jo med et businessperspektiv.

- Mye å tenke på?

\- Ja, ikke bare skal kolleksjonen være fin, den skal også passe inn med resten av butikken.

- Mange inntrykk?

\- Ja, du blir helt kokt i hodet.

- Men?

- Det er jo helt fantastisk også. Jeg får se og oppleve ting som er sinnsykt helhetlige og vakre. Ta showroomet til Acne for eksempel. Alt er gjennomført og bestemt på forhånd ned til den minste detalj, til og med kaffen og sjokoladen. Det er ganske fett. Og så får jeg møte alle heltene mine.

- Helter. Som hvem?

\- Bloggeren Leandra Man Repeller Medine, liksom, og Justin O'Shea og Anna Wintour. På kvelden kan vi plutselig sitte jeg på en restaurant i Italia og se rett på Mario Testino eller Karlie Kloss. Blir helt starstruck, og sender masse snaps hjem.

- At det var?

\- Du må rett hjem å google de. Du kommer til å bli blown away!

**LES OGSÅ:

LES MER:

De hotteste solbrillene akkurat nå

PÅ KONTORET: Og det er ikke i Italia, men midt i Stavanger.

Fortsatt i familien

Nå er det kanskje på tide med en kjapp introduksjon.

Har du fått en snap eller førti fra en fjong restaurant i Italia med snikbilder av to eksepsjonelt snaisne folk, er det sannsynligvis 29 år gamle (30 til høsten!) Lise Bjørnsen fra Randaberg som har sendt dem.

Til daglig er hun medeier, innkjøper og avdelingsleder hos Rolfsen Dame, en butikk som har vært i familien siden oldefar Rolfsen startet opp i 1924.

Midt i hjertet av Stavanger sentrum.

\- Dette er lokalt. Dette er familie. Vi har ingen investorer som hjelper til. Jeg har jobbet her siden jeg var 15. Jeg puster og lever for denne butikken.

\- Den første dagen jeg fikk lov å stå her og selge klær. Det høres jo helt teit ut, men for meg var det toppen.

For ordens skyld. Selv om Lise er i Bjørnsen-familien har hun ikke fått jobben rett i fanget. Hun var selvfølgelig blåruss, og har måttet vise hva hun var god for. Først på skolebenken, og så gjennom flere år som butikksjef i Varner-konsernet.

Først i 2013 kom hun tilbake til Stavanger.

**LES OGSÅ:

LES MER:

- Vi bryr oss for mye om merker

OPPFRISKNING: Hele Rolfsens dameavdeling har fått seg et ansiktsløft. Det var det Lise Bjørnsen som sørget for.

Et skikkelig ansiktsløft

Siden starten for snart 100 år siden har Rolfsen egentlig gått som ei kanonkule, noe den fortsatt gjør. I utgangspunktet var det kun herrekonfeksjon, men de siste årene har også damene gjort sitt inntog. I dag er fordelingen omtrent 60/40.

Jeg er alltid pålogget, og det tror jeg hele min generasjon er.

Lise er med på å sørge for at dameavdelingen stadig blir større. I mars åpnet dørene til den relanserte dameavdelingen som før het Vanessa, men som nå altså har skiftet navn til Rolfsen Dame.

\- For meg er det ekstremt viktig å følge med i timen. Egentlig var det herreavdelingen som skulle få en overhaling, men vi så at dameavdelingen hadde større konkurranse. Da måtte vi være på hogget.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Borte bra, men hjemme best for Leila Hafzi

Men det var ikke bare dameavdelingen som fikk et ansiktsløft.

\- Jeg er alltid pålogget, og det tror jeg hele min generasjon er. Jeg gidder ikke å henvende meg til et sted som ikke har en oppdatert nettside, eller som ikke passer til Iphone. Vi har en kundegruppe som følger med og er oppdatert.

\- Derfor var vi nødt til å oppdatere oss på de sosiale flatene.

En splitter ny nettside med blogg er resultatet, hvor en blant annet kan bestille konsultasjon med sin favorittselger i butikken. Og for å sørge for en total makeover er også Rolfsen-logoen oppdatert.

- Litt lik, kanskje?

\- Nei! Logoen er mer unisex, og mer innbydende for begge kjønn. Bare se! Vi jobbet mye med denne. Et renere design.

\- Men det er klart at Rolfsen er relativt sett er en konservativ butikk. Vi kunne ikke forandre oss totalt. Det er litt Coca Cola-prinsipp, med gradvis forandring. Modernisering og oppdatering.

LADY IN BLACK: - Jeg går nesten alltid i svart. Svart erveldig praktisk. Alt passer med alt, sier Lise Bjørnsen.

Og høstens kioskvelter blir ...

Tilbake til Europas fashionhovedstader. I løpet av året reiser Lise ikke bare til Milano, Paris og London, men også blant mange andre steder til litt mer lokal geografi, som Stockholm, Oslo og København.

- Hvordan bestemmer dere hva dere kjøper inn?

\- Mye er faktisk bestemt på forhånd. For at vi skal kunne selge de store merkene må vi forholde oss til minimumsinnkjøp. For oss gjelder det å å finne de tingene som fungerer i butikken. Som en helhet.

Det er sykt vanskelig å forutse en trend som plutselig kommer og slår deg i trynet.

- Hva er de største utfordringene?

\- At motebransjen er blitt så transparent! Fordi motehusene utstyrer de store bloggerne og nettstedene med motene som kommer havner alt på nett veldig tidlig. Følger en med, får en med seg det meste. Det hender ofte at kunder spør når vi får inn det og det plagget, uten at jeg har fått se det på showroomene enda. Da er det vanskelig å være i forkant!

- Har du gått på noen blemmer?

\- Nei, heldigvis ikke. Men det er vanskelig å forutse en trend som plutselig kommer og slår deg i trynet. Det vet vi aldri på forhånd. Vi har vært heldige. Men vi må fortsatt følge med og være på når det skjer noe nytt.

- Med unntak?

\- Ja, selvfølgelig. Det er en type skjerf jeg har sagt nei til tidligere. Jeg har tenkt at vi hadde nok skjerf. Så kommer annenhver kunde og spør etter de, og da må vi jo gjøre noe. De kommer forresten med en poncho til høsten, som alle bloggerne allerede har fått og elsker. Den kommer til å bli en slap-in-the-face!

- Så høstens kioskvelter blir?

\- Skjerf og poncho, selvfølgelig!

**LES OGSÅ:

LES MER:

Gatefine folk i Stavanger

Raddis, med klassisk tvist

En ting er å utstyre alle andre med klær. En skal jo også kle seg selv. Lise har, ifølge seg selv, en ganske basic stil.

\- Den er klassisk og tidløs. Jeg liker best rene linjer, med enkle farger. Men... jeg går nesten bare i svart.

Jeg har en større andel av skapet enn min samboer, for å si det sånn.

- Å?

\- Svart er så greit og sesongløst. Når vi reiser så mye som vi gjør, er det slitsom å måtte ha med tusenvis av klær som skal passe sammen. Sånn sett er svart veldig praktisk. Alt passer sammen med alt.

- Har du mye klær selv?

\- De hadde ledd av meg her om jeg sa jeg ikke hadde så mye klær. Det har jeg. Og enda flere sko. Jeg har en større andel av skapet enn min samboer, for å si det sånn.

- Buffalosko og tennissokker. Alle har noen skjelett i skapet. Hva er dine?

\- Tja, jeg er vel ikke flau av noe, men jeg var jo for eksempel aktiv i Operasjon Dagsverk og var litt raddis da jeg gikk på videregående. Med en klassisk tvist, selvfølgelig.

- Hvordan?

\- I stedet for å gå med Palestina-skjerf hadde jeg et litt frynsete skjerf fra Burberry!

**LES OGSÅ:

LES MER:

Betal det du vil for yogatimen

Publisert:
Oppdatert:
  1. Stavanger
  2. Mote

– Man skal blande litt mer farger denne sesongen

KRSby har sjekket høstens feteste trender for både kvinner og menn. Jentene på Retro gir deg guiden med hva du «må ha» i garderoben din denne sesongen! Stikkord: 70-tallet.

Oppdatert:

Relaterte artikler

  1. LIVSSTIL
    24 fine høstjakker
    6 ÅR SIDEN
  2. LIVSSTIL
    Seks jakketrender du bør sikre deg i høst
    6 ÅR SIDEN
  3. AKTUELT
    Stem og vinn: Hvilken klesbutikk er #byasbeste?
    4 ÅR SIDEN
  4. LIVSSTIL
    Stem frem #byasbeste klesbutikk: Her er de 10 nominerte
    6 ÅR SIDEN
  5. LIVSSTIL
    KRSby-trynet: Kristina Bergsvik
    6 ÅR SIDEN
  6. LIVSSTIL
    Inn i klesskapet: Ibrar Shakeel Malik
    6 ÅR SIDEN