Vi spiser for mye salt, men vet du hvor mye salt vi faktisk bør få i oss?

Visste du at det i en liter Farris er 1 gram salt?

Publisert:
En halv teskje er den anbefalte dagsmengden for salt.

Hvis en sier at en teskje inneholder rundt 7 gram salt, er en halv teskje rundt den anbefalte daglige dosen på 4 gram, men vi kan klare oss med halvparten av det igjen mener eksperter.

Likevel spiser vi rundt 10 gram til dagen, over dobbelt så mye som anbefalt.

Visste du at 20 prosent av saltinntaket vårt kommer fra brød?

Eksperten Byas.no har snakket med, opplyser at 20 prosent av saltinntaket vårt kommer fra brød.

Og visste du forresten at i en liter Farris er det 1 gram salt? Eller at majones og hvitost inneholder mye salt?

LES MER:

Sjekk ut disse 5 enkle, sunne og veldig gode matretter

Er vanedannende

Mange av oss får ikke med seg hvor mye salt vi spiser.

– Salt er vanedannende. Er du vant med at noe er svært salt, er det vanskelig å kutte, sier professor i mat- og ernæringsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, Wenche Frølich.

MÅ KUTTE: Wenche Frølich mener vi må begynne å smake på maten før vi salter.

– Veldig mange salter maten før de smaker på den. Tenk over det før du vrir om saltbørsen en gang til, sier Frølich.

Frølich opplever selv at hun må drikke vann etter å ha spist mat ute. Dette er et tegn på at en har fått mye salt i seg.

– Saltet har en konserverende effekt fordi det trekker ut vannet, sier hun.

Fra gammelt av ble salt brukt til å bevare kjøtt, fisk og andre matvarer.

Om produsentene tilsetter salt for å forlenge holdbarheten på en vare, er det noen som tilsetter mer fett og sukker for å skjule saltsmaken. Det skaper en vond sirkel.

De verste saltbombene

Kanskje ikke overraskende er det ferdigmat og kjøtt som bidrar til det største saltinntaket vårt.

LES MER:

Ferdigpizza er verstingen, og i en porsjon kan du få hele dagsrasjonen.

Dette har med at både kjøttet, osten og krydderet ofte inneholder mye salt. En porsjon pizza kan inneholde så mye som 11-14 gram salt!

Spiser du en porsjon ferdigsuppe fra Fjordland får du i deg i underkant av 1 gram salt per 100 gram. En rett på 400-500 gram gir altså rundt en halv teskje salt, og du er allerede over den anbefalte dagsmengden.

Danske undersøkelser fra 2010 har vist at kantinemåltider og gatekjøkkenmat kan ha meget høyt saltinnhold.

I 180 kantinemåltid var det i gjennomsnitt 3,4 gram salt per måltid, skriver Helsesidrektoratet.

Dette inneholder varene

Byas.no har sjekket innholdet i noen tilfeldige dagligvarer. Saltet er oppgitt i gram per 100 gram slik det står på varene:

- Dansk rugbrød fra Mesterbakeren inneholder 1,17 gram salt

- Pizza Grandiosa inneholder 0,9 gram salt

- Salami fra Nordfjord inneholder 4,6 gram salt

- Heinz tomato ketchup inneholder 1,8 gram salt

- Old El Paso sin Taco Spice Mix inneholder 18 gram salt. En pakke på 25 gram inneholder altså 4,5 gram salt

- Toro tomatsuppe inneholder 0,7 gram salt

- Freia Regia kakao inneholder 1,25 gram salt

- Kims potetchips med salt og pepper inneholder 1,5 gram salt

- Findus sin god gammeldags fiskegrateng inneholder 0,7 gram salt

Men hvordan blir det når en setter sammen ulike matvarer som inneholder mye salt?

Vi tar et eksempel: Si at du vil ha wienerpølser med potetstappe. En pakke med wienerpølser fra Gilde inneholder 2 gram per 100 gram. En pakke på 520 gram med 8 pølser inneholder altså over 10 gram salt, eller over 1 gram salt per pølse.

HURTIGMAT: Pølse og potetstappe kan fort inneholde 4-5 gram med salt.

Lager du potetstappe fra Mills som inneholder litt under 0,5 gram salt, og tilsetter den halve teskjeen som står på pakken, blir det rundt 4 gram på en stappe til tre personer. Her kan en fort komme opp i 4-5 gram salt per porsjon.

Hvordan minke mengden?

Både professoren og Helsedirektoratet sine tips er å lage maten selv. Da kan en kontrollere akkurat hva en putter oppi maten.

I tillegg bør en velge krydderblandinger som inneholder lite salt.

LES MER:

Piffi-krydderet inneholder for eksempel svært mye salt. Sjekk hvor mye den inneholder!

Helsedirektoratet mener en kan erstatte saltet med dill, sitron, eddik og andre tørkede krydder, og få samme type smak.

Hvorfor kutte?

Ok. Vi spiser over dobbelt så mye som anbefalt. Men gjør det noe?

EN HALV TESKJE: Helsedirektoratet opplyser at salt øker risikoen for kreft.

Helsedirektoratet gir mange opplysninger om salt på sine hjemmesider. Der oppgir dem tre grunnen til å kutte ned på saltmengden:

- Inntak av salt øker risikoen for høyt blodtrykk, som igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer hos både kvinner og menn.

- Inntak av salt, saltede og saltkonserverte matvarer øker risikoen for kreft i magesekken.

- Mye bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft i tykk- og endetarm.

Dersom deres tall stemmer, at vi spiser rundt 10 gram til dagen, får vi altså i oss 3650 gram, eller 3,6 kilo salt i løpet av et år! Holder vi oss til den anbefalte dagsdosen, er det nede i 1,46 kilo.

LES MER:

Kjendis-PT: – I en stor banan er det like mye sukker som i en Stratos Kjendis-PT: – I en stor banan er det like mye sukker som i en Stratos

Publisert:

Disse kostholdsrådene bør du være kritisk til

Det flyter over av kostholdsråd. Disse ni rådene bør du styre unna, ifølge ernæringseksperter.

Publisert:
  • Herman Folvik