Forbrukerrådet advarer mot useriøst salg av slankepiller

Bikinisesongen nærmer seg med stormskritt. Det utnytter useriøse aktører til fulle, advarer Forbrukerrådet.

Mange vil gjerne bli kvitt en kilo eller tre før bikinisesongen setter inn for fullt. Men styr unna gratistilbud på slankepiller, er Forbrukerrådets klare råd.
  • NTB
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Mange vil gjerne kvitte seg med noen ekstra kilo før de lar plaggene falle på stranda. Nå står aktørene i kø for å tilby ulike remedier og påståtte hjelpemidler som skal gjøre deg slank og sterk på et blunk, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Der advarer de mot useriøse aktører og ber folk styre unna gratistilbud på slankepiller.

Les også

Ny app skal hindre kroppspress: – Som et friskt pust

Forkledde prøvepakker

– Vi mottar nå flere henvendelser enn vanlig fra forbrukere som har blitt prakket på avtaler om slankepiller og annen helsekost, ofte kamuflert som gratisprøver, sier seniorrådgiver Thomas Iversen.

Hittil i år har Forbrukerrådet fått nærmere 200 henvendelser og klager. Forbrukerne forteller at de ofte klikker på en reklame i sosiale medier eller på nettet og deretter bestiller gratisprøver som skal komme i posten. Enkelte har også blitt oppringt av en telefonselger som tilbyr å sende en gratis test av produktet.

– Mange av dem vi snakker med, er tydelige på at de ikke har inngått noen avtale, men kun takket ja til en prøvepakke, sier Iversen.

Les også

Skamklipt hos frisøren? Dette er rettighetene dine

Ikke betalingsplikt

Mange opplever likevel å få regning i posten.

Men å sende folk produkter de ikke har bestilt og deretter kreve betalt for dem, er forbudt og fører ikke til noen betalingsplikt, understreker Iversen.

Dersom selskapet truer med inkasso eller sender inkassovarsel, bør man ta kontakt med inkassoselskapet og forklare at man ikke har inngått noen avtale, sier Iversen. Da må nemlig inkassoselskapet sjekke om det finnes en avtale eller ei.

Det aller enkleste er imidlertid å la være å slå til på et fristende gratistilbud.

– Min erfaring er at helsekost som selges på telefon eller i sosiale medier, som regel er best egnet til å slanke lommeboken, sier Iversen.

Publisert: