Denne øyenbrynsblyanten irriterer H&M-kunder
Faste kunder av H&M sin øyenbrynsblyant fortviler etter at kjeden fornyet sminkekolleksjonen sin.
- Helene Randal Eriksen

Tonje Mydland Alvheim (27) og Helena Dybesland (32) har begge vært faste kjøpere av H&M sin egen øyenbrynsblyant i et tiår. Nå er de irriterte.
Dybesland er fortsatt fast kjøper av det gamle produktet. Hun går på nett for å finne andre som selger den gamle utgaven av øyenbrynsblyanten.
– Hva skal du gjøre når du går tom for folk å kjøpe hos?
– Ja, hva skal jeg gjøre da? Da vet jeg faktisk ikke hva jeg gjør, jeg begynner å grine, jeg må ha den, sier hun til KRSby.
8 bilder de fleste jenter har på Instagram
Ikke fornøyd, men uenige om hvorfor
Damene har imidlertid ulik mening om hva som faktisk er problemet med den nye blyanten. De er imidlertid enige om at konsistensen fører til at den forsvinner raskere.
– Den bare knekker. Så må du trykke veldig hardt for å få farge, så hardt at det gjør vondt å påføre den, svarer Dybesland.
Dybesland synes altså blyanten er for hard, mens Alvheim mener den nye blyanten er for myk.
– Den «smelter» mer over på huden, så blir den nærmest «flat» etter en gangs bruk og spises derfor opp veldig fort. Den tidligere blyanten varte mye lengre.
Lær å konturere ansiktet ditt som «the Kardashians»!
Har prøvd andre alternativer
Dybesland har forsøkt andre dyrere merker i håp om å finne et liknende produkt.
– Jeg har prøvd SÅ mange andre, jeg har blant annet prøvd blyanter fra merkene Lancôme, Clarins og Anastasia. Der finner jeg ikke riktig farge og de kan bare ikke sammenliknes, det blir ikke det samme resultatet.
Sminkevideo: Bli festklar med smokey-eyes!
Også Alvheim har prøvd andre produkter uten hell.
– Jeg har prøvd andre og dyrere merker innimellom, men har alltid gått tilbake til H&M på akkurat dette produktet. Jeg kjøper fremdeles H&Ms merke når det gjelder brynsblyanten, fordi jeg er student, og ikke har råd til å prøve og feile blant andre og dyrere merker.
Har forsøkt å klage
– Jeg har gitt en muntlig klage på det nye merket, forteller Alvheim.
Dybesland forsøkte å gi en skriftlig klage på produktet i håp om at dette kunne hjelpe med å få det tidligere produktet i produksjon igjen.
– Jeg skrev en klage-melding på Facebook til Hennes & Mauritz, men jeg fikk jo bare et sånt standard svar med «beklager at du ikke er fornøyd med produktet».
Disse skjønnhetskontoene bør du følge!
H&M: Mener kundene er fornøyde
Ut fra salgstall mener H&M at kundene er fornøyde med de nye produktene. De er likevel åpne for å gjøre endringer på produktet, dersom kundene ønsker dette..
Til KRSby skriver kjeden dette i en e-post:
– The new H&M Beauty assortment was launched during autumn 2015 and has replaced the previous own-brand cosmetics. We can see that this has been appreciated by our customers and we follow our selling closely to see what is appreciated by our customers, and what they might want in the future.
– This means that the range may change over time and we do not rule out the possibility that the variety of products in our beauty range could be updated and changed. We always welcome and appreciate our customer’s valuable feedback by constantly listening to their constructive criticism, both positive and negative and what they are requesting, and we take this into consideration for our future work.