Stressa? Her er rådene for å stresse ned

Stressmestrings-gründer deler tipsene hun gjerne gir til stressa ungdommer.

Oppdatert:
Mange unge er stresset, her er rådene som motvirker stress.
LES MER:

Byas har tidligere skrevet om at stress er blitt et større helseproblem blant unge.

Etter nyttår har Helsestasjonen for unge i Stavanger startet med kurs i stresshåndtering for klasser på ungdomsskoler og videregående skoler.

På halvannen time får elevene vite hvordan de kan håndtere stress de opplever i hverdagen.

Følg Byas.no på Facebook!

Kombinerer ulike teorier

Opplegget Helsestasjonen bruker er laget av Maren Gilje Sekse (35) og Camilla Torvik Tønne (32) i Kama - Move at Work, som tilbyr øvelser for kropp og sinn til bedrifter.

– Ungdom, på lik linje med voksne, skal prestere hele tiden, på alle arenaer. Forskjellen er at ungdommer tilhører en langt mer sårbar gruppe, sier Maren.

– Det har nok skjedd en forandring i stressnivået til ungdommer de siste årene.

Sosiale medier gjør livene våre transparente, og ungdommer kan sammenligne seg med andre på en annen måte enn før, tror hun.

LES MER:

Noen kjenner kanskje Maren igjen fra da hun var med i Anno?

Både hun og Camilla har erfaring fra næringslivet og som yogainstruktører. De har kombinert yoga, mental trening og mindfulness i kurset skolene nå får tilbud om fra Helsestasjonen.

Maren Gilje Sekse og Camilla Torvik Tønne har laget et stress ned-program for unge.

Forandring i stressnivået

– Pusteøvelsene vi fikk trening i øver vi jevnlig på selv, så vi får mer eierskap til opplegget, sier helsesøster Elisabet Haga ved Helsestasjonen i Stavanger.

Kollega Oddbjørg Salte mener stressprogrammet har vært nyttig.

– Det har nok skjedd en forandring i stressnivået til ungdommer de siste årene, det er en "generasjon perfekt". Skolene etterspør oftere kursing i stressmestring, sier hun.

Etter påske skal også helsesøstrene i Sandnes få kursing av Maren og Camilla.

LES MER:

Fikk du med deg de tidligere rusavhengige som nå bruker yoga til å kjempe mot vonde tanker?

Her er Marens tips til hvordan man best kan stresse ned:

Tillat deg å kjede deg

Skap deg noen frirom i løpet av dagen. Ta deg en halvtime der du legger vekk ipad, telefon og skrur av tven. En halvtime der du ikke gjør noe spesielt, altså.

Tillat deg selv å kjede deg, siden vi vanligvis er en million plasser i hodet på en gang.

Tren alene

Vær i fysisk bevegelse, og gjerne uten å ha med mobilen. Fokuser på det du holder på med. Å gå i naturen har beroligende effekt på sinnet.

Tar du en joggetur, gjør det alene. Da har du best mulighet for å koble ut. Er du med andre og praten går, oppnår du ikke det samme oppverksomme nærværet som er kjernen i mindfulness.

Lær deg enkle yogaøvelser og bruk noen få minutter til dagen til å strekke deg, for å skape mer plass i både kroppen og hodet.

Skal du jogge, jogg alene.

Pust skikkelig

Bruk mer tid på å puste skikkelig. Det er en enkel ting som kan gjøre stor forskjell. I takt med at vi er veldig busy, slutter vi å puste ordentlig, og puster kun i brystet.

Da får vi stivere nakke og skuldre, og får ikke koblet av skikkelig. Isteden er vi på alerten hele tiden.

Mer fra Byas:

LES MER:

- – Jeg stresset så mye at jeg måtte skifte skole

LES MER:

- Skolelei? Stresset av eksamen? Du er ikke alene!

LES MER:

- 11 yogastillinger du kan gjøre på lesesalen

Publisert:
Oppdatert:

Unge sliter med stress: – Jeg stresset så mye at jeg måtte skifte skole

Unge i dag kan oppleve så mye stress at de må ha hjelp av helsevesenet.

Publisert: