Livsstil

Selfies får deg til å kjøpe mer

Gjennom selfies påvirkes mange unge til å kjøpe enda mer.

Selfier kan bidra til økt kjøpefokus, viser ny forskning. FOTO: Shutterstock

Den såkalte selfie-effekten handler om at mange tenåringer og unge voksne ubevisst bidrar til økt kjøpepress gjennom å poste selfies på sosiale medier, ifølge forskning.no.

I en undersøkelse gjort av et representativt utvalg på 1 700 personer i alderen 16 til 60, kommer det fram at de yngre opplever at venners påvirkning betyr mye for hva de får lyst til å kjøpe.

Selfier bidrar til kjøpefokus

I den landsrepresentative studien viste deg seg at hele 69 prosent av jentene, og 49 prosent av guttene, i alderen 16 til 19 år, sa at de tok selfies minst én gang i uka. Dette gjaldt bare to prosent av 50-60-åringene.

Mange unge følger også såkalte rosabloggere, designere og modeller på nett.

– Våre analyser viser at de som tar mange selfies og/eller følger rosabloggere, skaffer seg dyre merkeklær, designvesker, tatoveringer og kosmetiske inngrep oftere enn andre, uavhengig av kjønn, alder og økonomi, sier forbruksforsker Lisbet Berg ved SIFO, OsloMet, til nettstedet.

Sterke kommersielle krefter

Forbruksforskeren forklarer at jo flere selfies, jo mer kjøper du.

Forskningen viser at for tenåringer og unge voksne er venner den viktigste kilden til ønsker om varer og tjenester. Siden unge naturlig nok er mer på sosiale medier enn de eldre, oppga de unge at hva de ønsket seg oftere ble påvirket av markedsføring på nett.

MER FRA KRSby:

LES MER:

Bygger byens «kuleste» attraksjon på Lund

LES MER:

Nå spiller «alle» Fortnite. Dette må du vite.

LES MER:

Dette er årets russeknuter for russen i Agder

Publisert:

Oppdatert:

  1. Sosiale medier
  2. Generasjon
  3. Markedsføring

Selfies får deg til å kjøpe mer

Gjennom selfies påvirkes mange unge til å kjøpe enda mer.

Relaterte artikler

  1. LIVSSTIL

    Dette gjorde mest inntrykk på Leo Ajkic da han lagde serien «Uro»

    1 ÅR SIDEN
  2. AKTUELT

    Dette gjorde mest inntrykk på Leo Ajkic da han lagde serien «Uro»

    1 ÅR SIDEN
  3. KULTUR

    Hvilken av de syv ulike snapchatterne er du?

    2 ÅR SIDEN
  4. LIVSSTIL

    De unge rømmer Facebook: – Har på rekordtid blitt et gamlismedium

    1 ÅR SIDEN
  5. LIVSSTIL

    Dette mener vi egentlig når vi deler lykkelige øyeblikk på sosiale medier

    1 ÅR SIDEN
  6. LIVSSTIL

    Fitness-instagrammer Susanne Herlofsen om nyttårsslanking: – Blir du lykkelig av å gå ned 30 kg før sommeren?

    1 ÅR SIDEN