Hva er «black friday», egentlig?
Handlefenomenet har bare eksistert noen få år i Norge.
Det er nesten umulig å ikke få det med seg. Det renner over av «black friday»-reklamer for tiden. På tv, i postkassa, på nett. Du har sikkert fått med deg at den svarte fredagen er 24. november i år - og at det er ei røys med ymse tilbud involvert.
Men hva er det egentlig?
Amerikansk tradisjon
Kort fortalt er dette en amerikansk tradisjon som handelsstanden har adoptert, forteller varehandelekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI.
– Black friday har vært lenge i USA. Men fenomenet kom ikke til Norge før for fem-ti år siden. Her til lands og i resten av Europa har man bare kopiert det amerikanske opplegget.
I USA finner dagen alltid sted dagen etter Thanksgiving - og markerer begynnelsen på julehandelen.
Siden Thanksgiving alltid faller på den fjerde torsdagen i november, vil black friday alltid være på en fredag mellom 23. og 29. november, ifølge Wikipedia.
– Hvorfor tok det så lang tid før black friday kom til Norge?
– Det henger nok sammen med det mettede markedet her til lands. Norske forbrukere har sterk kjøpekraft, men det finnes grenser for hvor mange gensere eller tv-er vi kan ha. Og da må butikkene finne på ting. Som å presse ned prisene, gjerne via sånne aktiviteter som black friday, sier Gisholt.
Apropos fredager utenom det vanlige: Visste du dette om fredag den 13.?
Bra for forbrukerne
Ja, for hele greia med black friday er selvfølgelig at butikkene skal selge mer.
Men det er faktisk ikke slik at det kun er fordeler for butikkene.
Det er forbrukerne som er de store vinnerne, ifølge varehandeleksperten.
– Priskonkurransen er så stor, at du som forbruker kan få kjemperabatter på black friday. Men selger man varer til store rabatter, da må du selge mye for at det skal lønne seg. Vinnerne blir de store kjedene og kjøpesentrene, som har store markedsføringsbudsjetter. Taperne blir enkeltbutikker hvor folk ikke ferdes så mye. Det er definitivt survival of the fittest, sier han.
Og selv om salget gjerne fyker til værs på black friday, blir det litt dagen derpå-stemning etterpå.
Da flater nemlig ofte salget ut, ifølge varehandeleksperten.
– Det har blant annet ført til at Walmart-kjeden har kuttet ut black friday i Storbritannia. De må selge med så store rabatter - i tillegg til denne utflatingen, og da tjener de mindre.
Men hvorfor svart?
Så til slutt: Hvorfor i all verden heter det black friday?
– Det er jeg ikke helt sikker på. Men jeg har hørt at det har noe å gjøre med at regnskapstallene går fra rødt (underskudd, journ.anm.) til svart, sier Gisholt.
Ifølge Wikipedia ble begrepet ble for første gang brukt i 1966. Og det finnes flere teorier om opphavet til navnet.
Én går ut på at det beskriver trafikkaoset som oppstår etter Thanksgiving. En annen på at handledagen bidrar til at mange butikker igjen går med overskudd: Fra røde til svarte tall i regnskapsbøkene.
Denne artikkelen er tidligere publisert på Byas.no, men er hentet fram igjen til glede for nye lesere.
MER FRA BYAS:
Her er årets julebordtrender
Nå skal det bli lys i byen fem måneder i strekk
Dere har bestemt: Dette er #byasbeste klesbutikk!
Hva er «black friday», egentlig?
Handlefenomenet har faktisk ikke eksistert SÅ lenge i Norge.
Relaterte artikler
- AKTUELTBoikotter Black Friday: – Vi vil heller be folk betale mer5 ÅR SIDEN
- AKTUELTHar laget motsvar til Black Friday: – Vi trenger det ikke4 ÅR SIDEN
- AKTUELT5 ting du kanskje ikke visste om november7 ÅR SIDEN
- AKTUELTDette bør du kjøpe på Black Friday4 ÅR SIDEN
- AKTUELTDette bør du kjøpe på Black Friday5 ÅR SIDEN
- AKTUELTDette bør du kjøpe på Black Friday3 ÅR SIDEN