Slik får du bedre søvn

Sliter du med å få sove når hodet endelig treffer puta? Her får du noen gode råd for bedre søvn.

Gode rutiner sørger for bedre søvn. Her får du noen gode råd! FOTO: Scanpix

Søvn reguleres av et samspill mellom tre faktorer; oppbygget søvnbehov, god døgnrytme og aktivering om kvelden og natten. Det skriver helsenorge.no.

Tips og råd

For å ta vare på oppbygget søvnbehov bør du:

  • mosjonere regelmessig, men avslutt tre timer før sengetid
  • unngå å sove på dagtid
  • ikke oppholde deg i sengen lenger enn forventet søvnlengde

For å bevare god døgnrytme bør du:

  • stå opp til omtrent samme tid hver dag - også i helger
  • få minst 30 minutter med dagslys daglig

For å redusere aktivering om kvelden og natta bør du:

  • unngå koffeinholdige drikker etter klokka 17
  • unngå nikotin
  • unngå alkohol som sovemiddel
  • unngå å være sulten eller innta tungt måltid like før leggetid
  • ikke bruk pc, mobil og nettbrett på senga
  • sørge for moderat temperatur på soverommet
  • lære deg en avspenningsteknikk som kan brukes ved oppvåkninger

Unngå sovemidler

Helsenorge.no er også klar på at du bør unngå regelmessig bruk av sovemidler - de løser nemlig ikke søvnvanskene dine.

Tall fra 2018 viser at Rogaland er i landstoppen når det gjelder bruk av sovemedisin. I aldersgruppa 15–19 år var det bare unge i Aust-Agder som brukte mer legemidler mot søvnproblemer enn rogalendinger.

– Det er svært bekymringsfullt at ungdommer bruker sovemidler, når andre løsninger er så mye bedre. Det viktigste er å finne årsaken til søvnvanskene, og fjerne årsaken dersom det er mulig, sier Vegard Nilsen, spesialist i indremedisin og samfunnsmedisin, denne artikkelen.

LES OGSÅ:

LES MER:

Energiløs i høstmørket? Her er superenkle tips til mer vinterenergi

Publisert:

Oppdatert:

Energiløs i høstmørket? Her er superenkle tips til mer vinterenergi

Mange av oss kjenner nok allerede på at både dagslyset og energien glimrer med sitt fravær. Her er oppskrifta på hvordan du holder deg på topp.