Livsstil

Slik gjør du hverdagen litt sunnere

KRSby ba ernæringsstudentene på UiA dele sine beste tips!

Publisert:
  • Amalie Kvåle

Ernæringsstudentene Kristoffer Eide Andersen (22), Line Pettersen (21) og Marte Kjellevold Handeland (20) har noen lure tips. Foto: Amalie Kvåle

Hvordan går det egentlig med nyttårsforsettene? Og hvorfor er 1. januar en dum dag å starte med nye forsetter? Svaret får du her!

1. Lag store porsjoner med sunn mat (for eksempel suppe, wok, gryterett osv). Legg halvparten porsjonsvis i små bokser i fryseren. Da har du alltid klar sunne middager som raskt kan varmes opp! Tips: Skriv en post-it-lapp med navn på matretten, ingredienser, dato du laget maten og dato for frysing.

2. Innfør «lørdagsgodt» fremfor «helgekos». Hvis du spiser godteri og junkfood både fredag, lørdag og søndag, så tilsvarer dette nesten halve uka.

3. Hvis du har godteri liggende i skapet, så blir det spist. Har du det ikke tilgjengelig, spiser du noe annet!

4. Planlegg hva du skal spise! Sett deg ned hver søndag og planlegg hvilke frokoster, lunsjer, mellommåltid, middager og kveldsmåltid du vil spise den kommende uken. Skriv en detaljert og ryddig handleliste, og hold deg til denne!

Lørdagsgodt kjøpt mandag, er ingen god idé. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix. Lørdagsgodt kjøpt mandag, er ingen god idé. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix.

1. Ikke kjøp inn lørdagsgodteri på mandagen! Sannsynligheten er stor for at godteposen er tom til lørdagen kommer, og at du dermed ender opp med å spise dobbel dose.

2. Ikke handle på tom mage og med lavt blodsukker, da tar magen styringen og du ender opp med enn mindre sunn handlekurv enn planlagt.

3. 2-3 av ukas middager bør være fisk.

4. 1/3 av tallerkenen bør være grønnsaker.

5. Drikk mindre brus, juice, nektar, sports- og energidrikke. Bruk vann som tørstedrikk! Bruk eventuelt saft uten sukker hvis du syns det er kjedelig med vann uten smak.

6. Se etter Nøkkelhull-merket når du handler. Dette merket hjelper deg å velge de sunneste alternativene, uten å måtte lese på næringsinnholdet.

7. Bruk Brødskala’n når du kjøper brød. Jo flere stykker av kakediagrammet som er markert, jo mer fullkorn inneholder brødet.

Lest denne? Protein etter trening gir ikke økt muskelvekst

Publisert:
  1. Tips

Kjipt, men sant: Neste jul får du færre fridager

I julen 2016 får du atskillig færre fridager enn i år.

Publisert: