VGTV får advarsel av Medietilsynet
VGTV-programmet Harm & Hegseth får en advarsel av Medietilsynet etter å ha omtalt sponsede premier mer omfattende enn det er lov til.
Hendelsen oppsto i en episode av Harm & Hegseth på VGTV i april da programlederne omtalte sponsede premier fra Kondomeriet mer omfattende enn det er lov til.
– Det er et klart brudd på reglene, og vi gir VGTV en advarsel, sier direktør i juridisk og regulatorisk avdeling Hanne Nistad Sekkelsten i Medietilsynet.
Ny «gratis» strømmetjeneste lansert i Norge
Tilsynet skriver at sponsede premier i et program ikke skal presenteres mer omfattende enn det som er nødvendig for å vite hva premien er, og hvem som sponser den.
– I dette tilfellet går premiepresentasjonen lenger enn det som er tillatt etter regelverket. I vurderingen har vi lagt vekt på at egenskapende til premieproduktet ble beskrevet i positive ordelag, i tillegg til at programlederne viste til egne positive erfaringer med produktet, sier Sekkelsten.
VGTV uttaler til Medietilsynet at de har iverksatt konkrete tiltak for å sikre at regelverket blir fulgt i fremtiden.
Netflix kan få reklamer allerede i år
Karsten (27) fra Sola blir programleder i P3morgen
«Broen»-manusforfatter med ny krimserie med Sofia Helin
Slik blir Musikkfest i helga: – Er starten på festivalsommeren
Endelig blir det full Musikkfest igjen: Én helg, sju scener, over 60 band - og alt er gratis!
Relaterte artikler
- KULTURRolf Kristian Larsen lot seg inspirere av Cezinandos musikk1 ÅR SIDEN
- KULTURNy «gratis» strømmetjeneste lansert i Norge1 ÅR SIDEN
- KULTURMarie (28) lar bunaden henge i skapet og går for selvlaget festdrakt 17. mai1 ÅR SIDEN
- KULTURVender tilbake til Utopia: – Skapte en helt unik stemning i 20191 ÅR SIDEN
- KULTURSandnes-band kåret til Månedens Urørt av NRK P312 MÅNEDER SIDEN
- KULTURSamarbeider med Finn for å hindre svindel og svartebørssalg av Palmesus-billetter12 MÅNEDER SIDEN