Pixars «Turning Red»: – Kvinner i alle lederroller
Det er ingen grunn til å se rødt av Pixars kjønnspolitikk lenger. Jentene bestemmer når Oscar-grossisten presenterer sin 25. tegnefilm.
- NTB
Animasjonsstudioet Pixar var et av de amerikanske underholdningsselskapene hvor det ble oppvask etter «Metoo»-kampanjen. I 2018 gikk toppsjefen John Lasseter av, etter at kvinnelige ansatte hadde varslet om vanskelige arbeidsforhold.
Fire år senere er bedriftsimaget et annet. Den strømmeklare helaftensfilmen «Turning Red» (Disney+-premiere 11. mars) vitner om at Pixar har tatt tømmene i kampen mot kjønnsskjevheter i Hollywood. Knapt et mannlig navn er å se fra manusforfatter til stemmeskuespillere.
– Vi har kvinner i alle sentrale lederroller, bekrefter produsent Lindsey Collins overfor NTB.
– Det er svære greier.
Kode rød
Filmen handler om 13 år gamle Mei, som befinner seg i et par skarpe veikryss. Ikke bare er hun i gang med ungdomslivet – som kinesiskættet canadier rives hun mellom etniske tradisjoner og moderne bykultur.
Som om ikke det var nok, blir hun omskapt til en rød – og selvfølgelig symbolsk – panda i det øyeblikk hun stresser.
– Til syvende og sist representerer den kompliserte følelser i oss alle, sier regissør Domee Shi til NTB.
– I filmen introduseres den som en direkte metafor for puberteten: Mei våkner en dag og er større, mer hårete, mer emosjonell. Etter hvert som historien skrider fram, utvides metaforen til følelser vi læres opp til å undertrykke. For Mei, i motsetning til moren og bestemoren før henne, handler modningsprosessen om å omfavne disse.
Universell modell
Pixar er kjent for å lage ting som fungerer (nesten) like godt for voksne som barn, som «Cars», «Toy Story», «WALL-E» og «Up». I prosessen har studioet hanket inn 23 Oscar-priser.
15 filmer å se fram til denne våren
Spørsmålet denne gangen må bli hvordan «Turning Red» skal tiltrekke seg gutter i alle aldrer.
– Til tross for det spesifikke er Meis fortelling høyst universell. Vi har alle vært der, sier Shi, som vant Oscar selv for kortfilmen «Bao» i 2019.
– Eventuelt, hvis vi er unge nok, skal vi alle dit. Følelsen av å våkne og ikke kjenne seg igjen – ikke kjenne igjen emosjonene sine – er allmenn. Gutter går gjennom det samme, legger hun til.
Ingen unnskyldning
«Turning Red» presenteres som den mest effektive Pixar-produksjonen noensinne. Oppstart skal ha vært nettopp i 2018. Men hvordan vil publikum merke at den er så feminint forankret?
– Jeg tror du vil merke det på det modige og ikke-unnskyldende perspektivet på en tenåringsjentes liv og erfaringer, sier Collins.
– Jeg tror også du vil merke det på vitsene og humoren, på at skikkelsene er nyanserte, og på at vennskapene er støttende. Jeg er fornøyd med hvordan vi skildrer en kvinnelighet som sterk og positiv generelt, noe jeg følte ble reflektert gjennom lederskapet.
– Dette er den 25. Pixar-filmen i rekka. På spørsmålet om et visst forventningspress merkes, svarer Collins:
– Ja, vi føler alltid presset. Jeg tror grunnen til at Pixar gjør det så bra, er at vi er våre egne verste kritikere.
– Hver gang vi har interne visninger, gjør det litt vondt. Det er fordi du er så engasjert, og fordi du respekterer menneskene rundt deg, sier hun videre til NTB.
Nye serier i mars: Dette kommer på Netflix, HBO og Disney+
Disney-serien viet Obi-Wan Kenobi har fått premieredato
Batman fløy inn til topp-plassering
Her er nyhetene hos Netflix, Disney+, HBO Max og Paramount+ i april
Vi har sjekket premieredatoene for nye sesonger og helt nye serier på de ulike strømmetjenestene - sånn at du slipper.
- Line Pevik
Relaterte artikler
- KULTURDette er vårens åtte norske filmer1 ÅR SIDEN
- KULTURPlateselskap etterlyser lokale talenter: – Du skal ha attitude1 ÅR SIDEN
- KULTURLady Gaga-turné stopper i Norden1 ÅR SIDEN
- KULTURCourteney Cox fremdeles flau over å se seg selv i «Dancing in the Dark»-videoen med Springsteen1 ÅR SIDEN
- KULTURVisste du at disse bedriftene er fra Rogaland?1 ÅR SIDEN
- KULTURHyller Skeivt kulturår med TV-serie der kjendiser prøver seg som drag queens1 ÅR SIDEN