El-sparkesykler rulles ut i Stavanger på fredag

I morgen setter selskapet Ryde ut 100 el-sparkesykler. Konkurrenten Zvipp må utsette lanseringen på grunn av koronaviruset.

Sparkesyklene til Ryde ble i fjor fjernet fra Stavangers gater, men nå kommer selskapet tilbake med kommunens tillatelse. Her er Ryde-direktør Espen Rønneberg (t.v.) og styremedlem Johan Olofsson.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Teamet vårt er snart på plass i Stavanger og skal gjennomføre de siste forberedelsene, sier daglig leder i Ryde, Espen Rønneberg til Byas.

Fredag formiddag vil 100 sparkesykler fra selskapet være tilgjengelige for leie i Stavanger.

– Vi håper det blir til glede for både byen og brukerne. Vi ser fram til å sette i gang dette prøveprosjektet, sier seksjonssjef for vei og trafikk i Stavanger kommune, Trygve Petter Nilsen.

Innkjøringsperiode

Sparkesykkel-etableringen i oljebyen har bydd på utfordringer. I fjor dukket syklene plutselig opp i bybildet uten kommunens tillatelse. Syklene ble etter kort tid fjernet, og de folkevalgte vedtok retningslinjer som selskapene i dag plikter å følge.

Dette inkluderer blant annet fartsbegrensninger i visse områder og hvor syklene kan parkeres. Til dette brukes geofencing-teknologi. Noe som betyr at sykkelen til enhver tid vet hvor den er, som gjør at eventuelle sperrer eller restriksjoner kan slå inn.

– Vi har hatt en god dialog med kommunen hele tiden. Nå skal vi ha en innkjøringsperiode først, så kan vi enkelt gjøre endringer underveis dersom det skulle oppstå problemer, sier Rønneberg i Ryde.

El-sparkesykler til leie blir igjen en del av bybildet. På fredag setter Ryde ut 100 sykler i Stavanger.

Korona-utsettelse

Zvipp er også en aktør som skal etablere seg i Stavanger. På grunn av koronaviruset er lanseringen forskjøvet med noen måneder. Målet er å ha sparkesyklene på plass i byen før sommeren.

– Koronaviruset gjør at produksjon og leveranse tar lenger tid. Vi vurderer fortløpende tiltak som skal bli tatt opp på et styremøte om et par uker, sier daglig leder i Zvipp, Eirik Thune.

Han ønsker ikke å si noe om hvilke tiltak Zvipp vurderer, men understreker at selskapet ikke skrinlegger Stavanger-satsingen på grunn av utsettelsen.

Koronautbruddet har ikke rammet Stavanger-etableringen til Ryde. Selskapet bestilte mange sparkesykler fra Kina i fjor høst og unngikk dermed forsinkelser knyttet til produksjon og leveranse.

Trygve Petter Nilsen i Stavanger kommune har ansvaret med å følge opp potensielle sparkesykkelselskaper som vil etablere seg i byen.

Potensiell ny aktør

I retningslinjene som politikerne vedtok for sparkesykkel-selskapene i september i fjor, heter det at maks ti aktører kan etablere seg med 100 sykler hver.

Nilsen i Stavanger kommune opplyser om at han vært i kontakt med sparkesykkelselskapet Tier som også er interessert i etablere seg i byen.

– Så lenge de kan følge vilkårene våre, så er de hjertelig velkommen de også, sier han.

Publisert: