Stavanger-baserte FITINK gjør noe ingen i Norge har gjort før

Stavanger-basert klesfirma satser på custom sneakers.

Christian Gjeruldsen og samarbeidspartner Christian Nygård i FITINK.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

For ett år siden snakket Byas med Stavanger-selskapet FITINK for første gang. Da lanserte de en sportsbasert kolleksjon. Nå har de gått vekk fra sport, og satser heller på streetwear - og custom sneakers!

– Vi er de eneste i Norge som tilbyr custom sneakers, forteller daglig leder Christian Gjeruldsen.

Det betyr at masseproduserte vanlige sko blir designet om. Enten av FITINK-gjengen eller av kunden selv.

– Dette er for dem som vil ha et helt eget særpreg på skoene sine.

Følg Byas.no på Facebook!

Her er et knippe sko som FITINK har satt sitt preg på.

– Hiphop har blitt mer stuerent

Hiphop har hatt stor innflytelse på Gjeruldsen. I oppveksten har han hørt mye på sjangeren og han synes hiphop tilbyr en arena for kreativitet. Han er glad for at musikksjangeren og graffiti har blitt mer stuerent.

Hans største inspirasjon, eller mannen han anser som sin mentor, er Dapper Dan, som har fått æren for å definere «custom-stilen».

– For de som ikke er kjent med Dapper Dan, så ble han kalt the Hip Hop Tailor of Harlem, forteller Gjeruldsen.

Han forteller at Dapper Dan hadde et lite «customizing imperium» på 80- og 90-tallet i Harlem, New York.

– Stilen han skapte ble kalt for «streetified luxury», sier han.

Og det er nettopp det FITINK satser på.

– Vi har funnet vår nisje, og det som skiller oss fra andre, sier Gjeruldsen.

Skoene kan ta mellom to og fire uker å ferdigstille.

– En hyllest

På kontoret deres i Østre Bydel står skoene pent stilt opp, og innflytelsene fra mote og street fashion er tydelige. Sko fra Adidas og Nike har fått en overhaling, og kunne vært fra samarbeid mellom merkene og luksusbrands som Louis Vuitton eller Gucci.

Designet er malt på. Er det herming? Og er det i det hele tatt lov?

– Det er mer en hyllest. Det er ikke ulovlig å kopiere merkene, så lenge vi skriver «custom» først. Jeg kan for eksempel ikke markedsføre en «Gucci Nike Air Force 1», men jeg kan si «Custom Gucci Air Force 1», forklarer Gjeruldsen.

Det kan ta mellom fem til ti timer å designe et par, og mellom to og fire uker å ferdigstille et par custom sko. Og det gjør også at prisen blir høyere.

– Skoene kan fort koste dobbelt så mye, men til gjengjeld blir det et unikt par som bare du har, sier Gjeruldsen.

Om du vil, kan du også lage ditt eget design.

– Du kan være ganske spesifikk med hva du vil ha, eller du kan opptre mer som du gjør dersom du skal tatovere deg, og gi oss et tema. Vi tegner skoen digitalt, og kunden godkjenner, og etter det er prosessen i gang.

MER FRA BYAS:

Publisert: