Legger ned fire bussruter – endrer sju andre

Lover bedre busstilbud til Sørlandsparken og Vågsbygd.

01-bussen er snart historie. Fra 2. januar blir det 105 avganger på M1.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

01, A1 og A24, som alle har trafikkert mellom Kvadraturen og Sørlandssenteret, legges ned. Dermed forsvinner linja som har trafikkert mellom Nedre Lund og Sørlandsparken.

Det settes inn flere avganger på M1.

– Blir det totale antall avganger mellom byen og Sørlandsparken likt gammel ruteplan?

– Det totale antallet avganger stiger med 10-15 prosent. Fra januar blir det 105 daglige avganger hver retning mellom de to områdene. På dagtid blir det avganger minimum hvert 10. minutt i begge retninger, sier direktør Siv Wiken og markeds- og utviklingssjef Thomas Ruud Jensen, i AKT.

På motsatt side av byen, mellom Flekkerøy og Kvadraturen, øker antall avganger på hverdag og helg.

– Det blir flere avganger til Flekkerøy. Linje M1 vil gå hvert 10. minutt i rushtiden, mot tidligere hvert kvarter. Utenom rushtid på hverdager forbedres tilbudet fra avgang hver halvtime til avgang hvert 20. minutt, skriver AKT på egne nettsider. På lørdagene blir det halvtimesavganger.

LES OGSÅ:

Les også

Slik blir din nye busshverdag

Les også

Aldri før har flere reist kollektivt

Les også

Kraftig omlegging skal gjøre bussen mer attraktiv

Snur Voiebyen-ruta

En annen viktig endring er ny kjøreretning gjennom Voiebyen. Ny start-/endeholdeplass blir ved Skonnertveien.

AKT-direktør Siv Wiken begrunner endringen slik:

– M2 får en reguleringsplass, som det har vært jobbet med lenge, i Skonnertveien. Dette gjør vi for å bedre punktligheten på denne viktige linjen. Det er også mer logisk for kundene at bussen går samme trasé i begge retninger, sier Wiken.

Direktebuss D2 legges samtidig ned og erstattes av økt tilbud på M2. Dermed legges enda en direkterute ned, noen måneder etter at direktebussen mellom Slettheia og Kvadraturen ble lagt ned.

– Det betyr vel lenger reisetid i rushtiden, når bussene må via Hannevika?

– Reisetiden øker med cirka to minutter, men det blir en enklere rutetabell for kundene å forholde seg til, sier Wiken.

Da M3-ruta ble «snudd», til lokale protester tidligere i år, var begrunnelsen at det ville gi raskere busstilbud for mange. Hvilke erfaringer sitter dere igjen med etter endringen på M3?

– Ruteendringer engasjerer både våre kunder og andre. AKT har gjennomført en rekke endringer de siste årene. Passasjerveksten er god. AKT gjennomfører grundige analyser i forkant av endringene for å forsikre om at minst 80 prosent får en tilbudsforbedring fra disse endringene, men det tar tid å endre vaner og det tar lang tid før vi ser den hele og fulle effekten, forteller Wiken.

Her er fremtidens buss i Kristiansand. 1. juli 2018 blir bussene hvite. Illustrasjon: Agder kollektivtrafikk.

Flere endringer i vente

1. juli forsvinner Nettbuss med sine blå busser fra Kristiansand. Hvite busser fra Boreal Norge overtar. Samtidig skjer en rekke endringer på busstilbudet i Kristiansand.

Blant endringene som er varslet er at linje 12 Kjos Haveby til Sykehuset deles i to, hvor Kjos-bussen i fremtiden vil gå til Justvik. Linje 15 Tinneheia til Kvadraturen skal fortsette til UiA via Østre Ringvei, mens linje 19 Suldalen - Kvadraturen fortsetter til Gimlekollen via UiA.

Lokalbussene til Andøya og Bråvann vil fra neste sommer får endeholdeplass på Slettheia, ikke Vågsbygd senter som i dag.

– Endringene på disse linjene skjer primært fra 1. juli 2018, bekrefter AKT.

Andre endringer

  • Linje 07 Flekkerøy: Ny ruteplan.
  • Linje 19: Flere avganger mellom Kvadraturen og UiA, som følge av at linje 01 legges ned.
  • Linje 12: Ny avgang 22.40 fra sykehuset til Kvadraturen.
  • Linje 15: Ny startholdeplass i Eigevannskrysset.
  • Linje 100: Skal i fremtiden ikke ta på passasjerer som reiser mellom Kvadraturen og Sørlandssenteret, som følge av økt antall avganger på M1. Unntaket er søndager, da M1 ikke betjener østsiden av byen. – Det vil fortsatt være mulig å benytte linje 100 på søndager. Denne har avgang hver time fra Dyreparken til Kristiansand sentrum, sier Ruud Jensen i AKT.

Hvordan påvirker endringene deg? Skriv din mening om endringene i kommentarfeltet!

Publisert: