Mai var beste måned noensinne for Bysykkelen

Antallet turer med bysykkelen øker så eksplosivt at firmaet sliter med å holde følge. Nå har de satt ut anbud for å få tak i nye sykler, samtidig som at de utvider antall ladepunkter.

Randi Markvardsen, prosjektleder i Bysykkelen, sykler til jobb hver dag
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

2018 har vært et godt år for Bysykkelen, og kort tid etter at Aftenbladet meldte at 2017 var et toppår (krever abonnement), har de satt nok en rekord.

I mai i år, ble det tatt 9289 turer med Bysykkelen - de danker altså ut rekorden fra august 2017, hvor det ble tatt 7406 turer.

– Jeg har sett mange sykler ved strendene. Kanskje er det der folk sykler, spør prosjektleder i Bysykkelen, Randi Markvardsen.

Les også: Bysyklene har kommet til Stavanger

Følg Byas.no på Facebook!

2018 har foreløpig vært et veldig godt år for Bysykkelen, og nå utvider de antall ladepunkt. Nye sykler kommer i 2019.

Nye sykler i 2019

Randi Markvardsen synes det er positivt at stadig flere tar Bysykkelen i bruk, men hun forteller at det fører til utfordringer også.

– Vi har for få sykler i systemet, sier hun.

I Aftenbladets artikkel fra januar i år fortalte Markvardsen at hun håpte at nye sykler skulle være på plass innen 2018 var over. Det blir de ikke.

De bysyklene som fyker rundt i distriktet nå, er ikke gode nok, og leverandøren som skulle levere de nye de nye syklene, er konkurs. Derfor er sykkelen satt ut på anbud, og Markvardsen håper at rundt 1000 nye sykler vil være på veiene våren 2019.

– Vi er fryktelig lei oss for forsinkelsen, men vi gjør det vi kan, sier hun.

Les også: Disse blir stadig mer populære

Slik kan den nye bysykkelen se ut.

Flere ladepunkt

Fredag 1. juni begynner også utbyggingen av flere ladepunkter, og antall ladestasjoner skal opp fra 50 til 100.

– Men hvorfor kommer det enda en stasjon til Storhaug, når Eiganes og Stokka, for eksempel, fremdeles ikke har noen stasjoner?

– Det kommer! Men vi må begynne en plass. Det er gode kriterier til hvor vi skal starte, forklarer Markvardsen.

I Stavanger er følgende stasjoner planlagt:

Disse stasjonene er planlagt i Stavanger i år.

– Koster å være først ute

Flere som bruker bysykkelen, har nok opplevd at det enten er tomt for sykler, eller at de syklene som står i ladepunktene ikke fungerer.

– Er det noe vi, som forbrukere, kan gjøre for å sikre oss sykkel til riktig tid?

– Egentlig ikke. Det er vårt problem. Vi er leie for at det ble sånn, men det koster å være først ute med denne typen bysykler, sier Markvardsen.

Iverksatt tiltak

Bysykkelen har iverksatt flere tiltak for at flest mulig skal kunne bruke syklene. Det er firmaet Ranso som sørger for flytting og service av syklene ute, og dette vil intensiveres slik at det vil være flere sykler på populære stasjoner til rett tid.

De øker også kapasiteten på elsykkelsenteret som tar større reperasjoner.

– Publikum kan også bidra, lever syklene til stasjoner, ikke ta de med hjem. Det er også viktig å vise sykkelvett - ikke ødelegg eller gjør hærverk på syklene, sier Markvardsen.

MER FRA BYAS:

Publisert: