Nå er priskrigen på julevarene i gang

Ingen jul uten priskrig på juleribbe og andre julevarer, ei heller i år!

Denne lappen var å finne på Rema 1000 ved Slottet i Kvadraturen onsdag ettermiddag. Foto: Lena Rustan Fidjestad
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Eksperter gikk ifølge E24 sist uke ut og avlyst ellevill priskrig foran årets julehøytid, så dropper dagligvarebutikkene nå prisene.

I 2015 gikk det så langt at flere av butikkhyllene var tomme, samtidig som prisene fortsatte å synke.

Bakgrunnen for priskrigen er at dagligvarekjedene følger med på hverandres priser, og underbyr hverandre.

Kjedene følger kontinuerlig med på hverandres priser, for å holde tritt i konkurransen om kundene. Foto: Lena Rustan Fidjestad

Sjekker konkurrentenes priser flere ganger om dagen

– Vi sjekker prisene til våre konkurrenter flere ganger om dagen. Kiwi skal være billigst på alle varer. Om vi oppdager at andre selger sine varer billigere enn oss, så setter vi ned prisen tilsvarende eller lavere, forteller pressekontakt i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin.

Priskrigen har pågått siden forrige uke, og virkelig tatt seg til de siste dagene. Ifølge Arvin er Rema 1000 og Coop Extra deres største konkurrenter.

I skrivende stund har Kiwi blant annet følgende priser på noen av varene som har falt i pris:

- Rødkål Eldorado 4,10 kr.

- Surkål Eldorado og Nora 3,90 kr.

- Lutefisk hel side 36,90 kr pr. kg.

- Lutefiskbacon 250 g. 8,90 kr.

- Risgrøt 450 g Fjordland 8,90 kr.

- Geisha grøtris 4,80 kr.

- Pepperkakedeig 15,50 kr.

- Nidar marsipangris 65 g 8,90 kr.

Slik så prisene på surkål ut hos Kiwi onsdag ettermiddag. Foto: Lena Rustan Fidjestad

Priskrig koster flesk

– Vi har satt ned prisene på alt fra surkål, surkål, rødkål, ertestuing, grøtris, ferdig risgrøt, pepperkakedeig, ribbe, lutefisk, røykelaks, lutefiskbacon, pinnekjøtt, frossen ribbe, medisterpølser, medisterkake til julebrus og så videre, ramser Arvin opp.

Priskrigen før jul i fjor kostet kjedene millioner av kroner, ettersom flere av varene ble solgt langt under innkjøpspris. Det bekymrer ikke Kiwi-sjefen seg over.

– Det tenker vi lite på nå. Det som betyr noe er at kundene våre er fornøyde, og at vi skal være billigst på alle varer. Så får det gå som det går. Vi skal i hvert fall kjempe, og kommer ikke til å gi oss! avslutter hun.

Prisen på kanel er helt nede i 0,70 øre hos flere av dagligvarekjedene. Foto: Lena Rustan Fidjestad
Jakter du priskrig-tilbud før jul? (poll 9602228) | Polldaddy.com

– Vi kan ikke sitte og se på

Også Coops lavpriskjeder Obs og Extra har satt ned prisene på typiske julevarer, og følger konkurrentene tett.

– Det er priskrig hele året, men den tilspisser seg alltid i høysesonger. Vi har lovet kundene størst utvalg, og de billigste prisene for julehandel, så da må vi følge konkurransen nøye hver eneste dag, sier kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen.

Selv om ikke priskrigene har nådd fjorårets tilstander ennå, mener han det ikke er mulig å spå framtida.

– Så tøff som bransjen vår har blitt, må vi følge markedet og konkurrentene våre når det oppstår priskrig på produkter. Vi kan ikke sitte og se på, mener kommer til å følge, svarer Kristiansen.

Julevarene kan komme til å falle ytterligere, men hvor langt det kommer til å gå ønsker ikke kjedene å spekulere i. Foto: Lena Rustan Fidjestad

Her er eksempler på noen av nevnte Coop-butikker sine priser fra i går kveld:

- Puffet ris 1,20 kr.

- Kanel i pose 70 øre

- Munkholm juleøl 3,90 kr.

- Liten flaske julebrus 6,20 kr.

– Negativt i forhold til matsvinn

Coop har gjennomført en priskrig-undersøkelse blant sine kunder. Den viser at 6 av 10 kunder synes det er positivt med priskrig, men samtidig sier tre av ti at det er uetisk og respektløst mot matprodusenter.

Litt over halvparten av de spurte opplever at det i forbindelse med priskrig ofte er utsolgt for tilbudsvarene og finner dette irriterende at de ikke får tak i det de trenger.

– Tomme hyller gjør at en del kunder ikke får tak i produktene de trenger til jul, og undersøkelsen viser at en del av forbrukerne sitter igjen med produkter fra i fjor. Mange hamstrer mer enn de har behov for, og produktene må til slutt kastes. Det er negativt i forhold til matsvinn – som vi i Coop er opptatt av å redusere, sier kommunikasjonssjefen.

Publisert: