– Mange tror at de skal få en finger opp i rompa, men du tar bare en blodprøve

Onsdag starter Movember. For noen er kampanjen ekstra viktig.

Jørn H. Monsen (41) mistet faren til prostatakreft for 13 år siden. Hvert år sjekker han seg for krefttypen og barberer skjegget til inntekt for Movember-kampanjen.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

– Pappa ble bare 59 år, sier Jørn H. Monsen (41) fra barberstolen inne i Brødrene Fevangs barberstue.

Det er 13 år siden nå.

Faren var stor og sterk, 100 kilo tung. Seks måneder senere veide han bare 44 kilo. Løftet han opp armen, gled klokka fra håndleddet ned til skuldra.

– Han forvitra bare bort, sier Monsen.

Følg Byas.no på Facebook!

Menns helse

Denne tirsdagen er 41-åringen hos Fevang-brødrene i Øvre Holmegate. Her skal helskjegget bli til snurrbart - Movember er like rundt hjørnet.

I år som i fjor skal menn over hele verden la håret på overleppa gro. Målet er å samle inn penger og rette oppmerksomheten mot menns helse, prostata- og testikkelkreft spesielt.

Prostatakreft var grunnen til at faren til Jørn ikke ble mer enn 59 år gammel. Kreften hadde spredt seg til skjelettet.

5000 menn rammes av krefttypen årlig, over 1000 personer dør av diagnosen.

– Menn er redde for å gå til legen og sjekke seg. Mange tror at det skal få en finger opp i rompa, men du tar bare en blodprøve, sier Monsen og forteller at han tok sin årlige blodprøve i går.

– Det er så enkelt.

OBS: Ifølge leger som Byas har vært i kontakt med, gir ikke blodprøven et helt sikkert svar, men prøven kan være med på å oppdage kreften i et tidlig stadium.

MR, vevsprøver og en fysisk undersøkelse av prostata kan også bli gjennomført for å utelukke eller bekrefte en eventuell kreftsykdom.

Fram med barten! Etterpå skal skjeggstubbene bort.

Samlet inn milliarder

Siden Movember-oppstarten i Australia i 2003, har Movember Foundation samlet inn fem milliarder kroner på verdensbasis.

I fjor donerte støttespillere fra 21 land til sammen 523 millioner kroner til saken.

En av de lokale aktørene i kampanjen, er barberbrødrene i Øvre Holmegate. De er med for sjette året på rad.

– I fjor samlet vi inn 120.000 kroner, og vi ønsker selvsagt å slå det i år, sier barberer Kjetil Fevang.

Barberstua merker pågangen. Mange nye kunder kommer innom i månedsskiftet mellom oktober og november.

– Og alle har en historie, slik som Jørn, legger Fevang til.

I tillegg til Movember, kjører Kreftforeningen en egen aksjon i november: Blå sløyfe-aksjonen. Denne retter seg kun mot prostatakreft.

Anders Fevang (t.v.) sørger for at snurrbarten til Monsen blir som den skal. Til høyre står Kjetil Fevang.

Overraskelser

I forbindelse med kampanjen, skal barberbrødrene ha flere stunts inne i barberstua.

Blant annet vil det i løpet av måneden være mulig å få seg en barte-tatovering til 500 kroner. Dette arrangeres sammen med lokale tatovører for fjerde året på rad. Alle pengene går til Movember-kampanjen.

Det vil også være andre overraskelser i løpet av måneden.

Fevang sier at barberbrødrene er med på kampanjen fordi de ønsker å rette oppmerksomheten mot menns fysiske og psykiske helse, men det er også en annen viktig grunn.

– Storebroren vår Thomas døde da han var 26 år gammel. Det er altfor ungt. Derfor har vi et tett forhold til kampanjen, som har slagordet «Stop men dying too young», forteller han.

– Det er utrolig å se hvor mye kampanjen har vokst år for år. Noen er kanskje leie av maset om bart, men dette er en kamp vi bare ta. Dette vil jeg kjempe for så lenge jeg har skjeggvekst, sier Monsen.

MER FRA BYAS:

Publisert: