Nå skal menn være «lumberseksuelle»

Metroseksuell er ut. Macho er inn. Men hvor lenge varer trenden?

SKJEGGETE: Jo mer skjegg, jo bedre, ifølge trendeksperten.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Menn med bling i ørene, velplukkede øyenbryn og like dype utringinger som de dristigste damene på byen.

Det blir stadig større avstand mellom disse, og årsaken er trolig at den metroseksuelle trenden har måttet vike for en ny - og betydelig mer hårete en.

- Det hele startet med den internasjonale Movember-kampanjen i 2007, forteller trendredaktør Pernille Kristine Møller ved Pej-gruppen til Byas.no.

Les også

før resten av oss

Og den lumberseksuelle trenden - som Møller kaller den for - ser ikke ut til å slutte med det første.

LUMBERSEKSUELL: Nå skal det helst se ut som om man er kommet rett fra skauen, ifølge trendeksperten.

**LES OGSÅ:

Les også

Lokale insta-poppiser: Til sammen har de over 88.000 følgere

«More is better»

Movember-kampanjen, som ble startet for å øke bevisstheten rundt testikkelkreft, ble en stor suksess. På kort tid ble barten faktisk enda heitere enn under forrige storhetsperioden med Tom Selleck på 80-tallet.

Og den banet også veien for sin gode venn skjegget.

STAS MED 'STACHE: Max Vere-Hodge, ansvarlig for Movember-kampanjen i Skandinavia, sittende i Brødrene Fevangs barberstue i fjor.

\- Etter barten kom skjegget, og på nåværende tidspunkt må man konstatere at «more is better» når det kommer til skjegg, sier Møller.

Jo fyldigere skjegg, jo bedre, altså. Og den hårete trenden har vist seg å være en ganske robust en.

**- Ja, det ser ut til at

Les også

trenden fortsetter en god stund til

. Akkurat nå handler det om å være «lumberseksuell», hvor menn skal være så maskulin som mulig. Det skal se ut som om man nesten er kommet rett fra skauen, med flanellskjorte og fjellboots.**

Mannsrollen har forandret seg mye over tid, og dagens menn er stort sett både rene, pene og for likestilling i heimen.

\- Derfor vil det gjerne se litt grove ut på overflaten, for nettopp å virke mer maskuline. Og her kommer skjegget til sin rett!

En megatrend

Møller kaller den hårete trenden for en megatrend.

- Selv om skjegg er blitt mainstream, er det ikke blitt umoderne eller utrendy. Det er ganske enkelt en megatrend.

Normalt er det nemlig slik at en trend slutter når «alle» har tatt den til seg. Hvor lang tid det går før dette skjer, avgjør levealderen til en trend.

\- Når den treige forbrukeren kommer på banen, vil trendsetterne ikke være med lenger – og så dør trenden sakte, men sikkert ut. Men i dette tilfellet har vi med en megatrend å gjøre, som etter hvert har vippet over i en egen stil. Det vil nok gå flere år før trenden er over, og det lumberseksuelle vil være viktig også i årene som kommer, sier trendeksperten.

**LES OGSÅ:

Publisert: