Kaffe-boom i Stavanger: - For oss var dette egentlig på høy tid

Bare positivt for alle at flere kaffebarer kommer, ifølge ekspert og bransjen selv.

FLERE KOMMER: Det finnes en del kaffebarer fra før. I tillegg kommer Starbucks og Kaffebrenneriet.
Publisert: Publisert:
Les også

Kaffebrenneriet åpner

iconDenne artikkelen er over ni år gammel

Fra før av finnes Coffeeberry, Steam, Joe & The Juice og Wayne's Coffee. Og hvis vi tar med Narvesen, Deli de Luca og Ostehuset, snakker vi ganske mange steder du kan få i deg en kaffetår hvis du tar deg en spasertur fra Domkirka til Jorenholmen.

\- Det høres kanskje litt absurd ut, men det er faktisk slik at når flere like butikker er i nærheten, så har det en positiv effekt, sier professor Ragnhild Silkoset ved institutt for markedsføring ved BI.

Coffeeberry: - På høy tid

Den ferskeste kaffebaren i området er Coffeeberry. Gründer Thomas Jørgensen var fullt klar over konkurransen da de bestemte seg for å satse i Stavanger.

\- I over ti år har jeg nå tenkt at «hvorfor er det ikke flere kaffebarer i Stavanger»? Jeg synes det bare er kult at det blomstrer opp. Slik er det jo i andre store byer. Det kommer kanskje som et sjokk på andre, men for oss i bransjen er det faktisk på høy tid, sier han til Byas.

\- Det at det er mange kaffesteder rundt oss er positivt. Vi ser ikke på oss selv som en konkurrent til de andre, men at vi kan være med å bidra til et godt kaffemiljø i gata. Det tror vi trekker folk til området.

VEGG I VEGG: Coffeeberry har åpnet vegg i vegg med Deli de Luca. Noen få meter lenger ned ligger Waynes Coffee.

Lokale mest utsatt

BI-eksperten er enig.

\- Det at det kommer mange kaffebarer på et lite område i Stavanger, er ikke negativt. Det er positivt for konkurransen og for kunden. Det har positiv effekt for alle.

Men det finnes selvfølgelig en maksgrense. For det er jo ikke slik at folk sitter og drikker kaffe 12 timer til dagen.

Les også

finne på noe i tillegg

I BAKKEN: I bakken fra Klubbgata opp til Nygata ligger Joe & The Juice og Ostehuset.

**LES OGSÅ:

Les også

Elkjøp i Østervåg: - Dette har sin forklaring

Men hvis konkurransen blir tøff, hvem er det som pleier å komme best ut av det? De internasjonale, de nasjonale eller de lokale.

\- De største kjedene vil jo alltid ha et fortrinn. De har en sterk merkevare og de er en del av et større kommersielt maskineri. I så fall er det nok de lokale som kjenner mest på konkurransen. De er mye mer sårbare økonomisk og er også avhengige av hele tiden å fornye seg.

GAMMEL OG NY: Her ligger Steam fra før (til venstre). I Myhregaarden vil Kaffebrenneriet åpne i løpet av sommeren/høsten.

Håper det er plass til alle

Coffeeberry-Jørgensen på sin side, har stor tro på at dette skal gå.

\- Klart vi er mer økonomisk sårbare enn Starbucks, men selv om all etablering og nysatsing innebærer en risiko, så opplever jeg at vår satsing er en kalkulert risiko. Vi har tro på det vi gjør. Og vi skal være tro mot vårt konsept, ikke prøve å kopiere Starbucks eller Waynes, men konsentrere oss om å levere god kaffe til folket! Jeg håper virkelig det er plass til oss alle.

Kaffebrenneriet håper også de kan bidra til et bedre kaffemiljø i Stavanger sentrum når de åpner opp.

\- Vi er alle med på å utfordre de bilbaserte kjøpesentrene utenfor bykjernen, som mange byer sliter med, sa etableringsansvarlig Steinar Paulsrud til Byas.

**LES OGSÅ:

Publisert: