Dette var vintage-trendene i 2017 og slik spår butikkene at 2018 vil bli

Mange velger vintage og brukte klær når de trenger noe nytt. Men hva er populært blant rogalendingene?

Martha Nordahl og Cathrine Bjerga på Fretex selger like mange ullgensere på sommeren som på vinteren.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Både i Sandnes og Stavanger finnes et utvalg av butikker som kan tilby mote fra tiår som dessverre er forbi, men som mange fortsatt lar seg inspirere av.

Økende miljøbevissthet kan også ha gjort at flere kjøper brukt, skal vi tro vintage og second-hand butikkene vi har pratet med.

Følg Byas.no på Facebook!

Strikkeklær, kvalitet og redesign

På Fretex i Breigata i Stavanger treffer vi Butikkleder Martha Nordahl og hennes medarbeider Cathrine Bjerga. De kan fortelle at hjemmelagde kofter og strikkeklær var veldig populært i 2017, og store strikkegensere gikk det mye av gjennom hele året.

– Vi har aldri sett en så stor interesse for dette som vi så i fjor, sier Bjerga.

Hos Fretex sin sorteringssentral på Forus mottar man store mengder klær, mange av dem ubrukte eller nesten nye merkeklær. I løpet av 2016 fikk Fretex inn 16.600 tonn tekstiler.

Nordahl påpeker at trendene varierer etter hvilken aldersgruppe man er i, men Bjerga legger til at søken etter kvalitetsstoffer er noe som går igjen hos alle kunder. 80- og 90-tallet har vært spesielt populært, og en varelevering med kvalitetsklær fra disse tiårene har gått som varmt brød

Merker er ikke viktig, men folk er villig til å betale mer for materialer som ull og silke, og for klær som varer.
Også redesign har vært populært. Både Fretex sine egne, redesignede klær og materialer eller klær til egne kreasjoner er noe stadig flere viser interesse for.
På Faded i Østervåg sier butikksjef Sigrid-Lovise Skulbru at hun kan bekrefte at strikkeklær alltid er like populært. Hos henne har også flere etterspurt Sissel Edelbo sine redesignede Kimonoer. Disse er laget i silke, og også hun har kunder som er opptatt av brukte kvalitetsklær.

– Edelbo reiser til India og finner gamle silke-sarier, så syr hun kjoler, hårbånd, topper og sånn. Kimonoene hennes har vært veldig populære, sier Skulbru.

Sigrid-Lovise Skulbru har kunder i alle aldre som er på jakt etter second-hand kvalitetsklær.

I julen er også flere innom for å finne finstasen blant brukte klær. Hos Faded er også flere ute etter å gjøre et kupp blant designerveskene.

Yngre kunder og miljøbevissthet i 2018

Nordahl og Bjerga har også merket seg at yngre og yngre kunder kommer innom butikken.

– En yngre generasjon, det tror jeg vi kommer til å se mye mer av framover. Kunder helt ned i 12-års alderen, sier Bjerga.
På vintage og secondhand-butikken Velvet i Langgata i Sandnes, kan butikksjef Hilde Gunn Sagland melde at hun også har kunder fra 12 til 90 år. Det er flere og flere ungdommer i tenårene som kommer innom og kjøper klær.
Flere kjøper også bruktklær for å gi disse videre i julegave, og bytter ut plast med gjenbruk. På Fretex har de inntrykk av at folk er blitt mer miljøbevisste, og de tar gjerne med seg egne handlenett i stedet for å få plastposer i butikken.

– Vi merker at det har skjedd noe. Og spesielt blant den yngre generasjonen, sier Sagland.
Også på Velvet har de merket seg en økning i bruk av handlenett og at folk generelt er mer bevisst på miljøet og gjenbruk.

– Jeg synes det er kult at folk er mer opptatt av gjenbruk og re-design, sier en entusiastisk Sagland.

Hilde Gunn Sagland er glad for at flere velger brukte og unike klær og er opptatt av å skille seg ut.

Begge butikkene er enig i at folk er opptatt av ting som er litt annerledes, og Sagland tror at folk kommer til å fortsette å ha lyst til å dikte litt selv og å skape sin egen individuelle stil.

– Folk vil litt tilbake til røttene, og de vil ha en annen type snitt på klærne. De vil ha bukser som er høye i livet og innsvingte kjoler. Og nå er alt lov!

Publisert: