Fikk beskjed om å rive gjerdet: Nå får Hanekam og andre utesteder midlertidig «amnesti»
Kommunen og bransjen skal samarbeide om nye retningslinjer for utemøblering. Inntil videre får utestedene i Stavanger kommune «amnesti».
Tirsdag møttes arbeidsutvalget til Kommunalstyret for miljø og utbygging (KMU), kommunens park og veisjef, Torgeir Sørensen, og Hanekam-eier Tom Ur Kjørsvik.
Nå skal bransjen og kommunen samarbeide om nye retningslinjer for utemøblering.
Håpet er å ha nye retningslinjer på plass etter nyttår. Retningslinjene kommunen nå bruker, er fra år 2000.
Rundt om i Stavanger blir reglene praktisert ulikt. Park- og veisjef Torgeir Sørensen viste flere eksempler fra hvordan utemøbleringen er rundt om i byen, og der var det mange ulike tolkninger.
Det han derimot var mest opptatt av var sikkerhet, og spesielt brannsikkerhet.
– Har laget liv der det var helt dødt
Leif Arne Moi Nilsen i FrP dro fram at han synes hva Fargegata har fått til, er fantastisk.
– Her har de løftet opp en gate og laget liv der det var helt dødt. Hver gang jeg går forbi, er det masse folk der, og masse turister.
Han var derimot enig i at brannsikkerheten måtte prioriteres. Det var det enighet om i hele utvalget.
De var også enige om at dagens retningslinjer skal revideres, og det så fort som mulig.
Nye retningslinjer lages i samråd med bransjen
Hanekam-gründer Tom Ur Kjørsvik presiserte at grunnen til at han i utgangspunktet satt opp gjerdene, var for at skjenkereglene skulle bli bedre opprettholdt.
– Publikum kjenner ikke til reglene og hvilke konsekvenser det kan ha for oss, sa han.
Konsekvensene kan være at skjenkeløyvet blir inndratt.
Sørensen og resten av park- og veiseksjonen er i gang med å revidere retningslinjene for utemøblering. I arbeidsutvalget (AU) ble det oppfordret å gi utestedene «amnesti» frem til de nye reglene er på plass.
– Med mindre brannsikkerheten trues, understreker Sørensen.
Videre ble det bestemt at de nye retningslinjene skal utvikles i samråd med bransjen.
Ur Kjørsviks gjerde er fastmontert, men han foreslo å gjøre om gjerdene til mobile blomsterkasser. Det var en løsning både han og park- og veiseksjonen kunne leve fint med.
Positivt
Etter møtet var Ur Kjørsvik fornøyd.
– Jeg synes det var et positivt møte. Det var det jeg hadde håpet på.
Han synes derimot at det er dumt at saken måtte helt opp i KMUs arbeidsutvalg for å bli løst.
– Dette kunne vi ha løst med å snakke sammen. Vi har forsøkt å kommunisere med kommunen fra dag én.
Han er glad for at nye retningslinjer skal på plass, og han synes det er positivt at Sørensen vil be bransjen om råd.
– Vi gleder oss til samarbeidet.
LES OGSÅ:
Nye Harry Pepper blir på seks plan
Vaktselskap får kritikk av utested: – Vi legger oss paddeflate
Kan alle innbyggere forvente at saker blir håndtert så raskt?
Facebook-posten Ur Kjørsvik la ut lørdag formiddag fikk raskt respons fra flere politikere. Og bare to dager senere ble saken diskutert i KMUs arbeidsutvalg.
Men er det slik at hvem som helst kan melde fra til politikerne, og få saken håndtert like raskt som Hanekam-eieren gjorde?
Per A. Thorbjørnsen er leder for arbeidsutvalget til KMU, og sier at det er kort vei fra en henvendelse til at de diskuterer det.
– Det kan være en ukjent eller en gründer i Fargegata, vi skiller ikke mellom hvem som henvender seg. I dette tilfellet gjaldt problemet hans alle som har uteservering og leier areal av kommunen, og derfor gjorde vi det på en litt annen måte, med at de fikk komme opp og delta på møtet, men vi tar alle saker på alvor og skiller ikke mellom hvem saken kommer fra.
Leif Arne Moi Nilsen (FrP) mener at flere saker har hatt sin opprinnelse i Facebook-innlegg, og at det gjelder flere saker, ikke bare dem hvor avsenderen er profilert.
– Jeg drar alltid på befaring dersom noen kommer til meg med noe, uansett hvem det er.
Kristen Høyer Mathiassen (H) sier også at politikerne er opptatt av hva innbyggerne mener, uansett om de er kjente eller ei.
– Noen ganger tar vi sakene opp direkte med kommunaldirektør Leidulf Skjørestad, og andre ganger tar vi det opp i arbeidsutvalget. Innbyggere kan absolutt forvente å få saken like raskt behandlet, og det er bare å komme til oss dersom det er noe en lurer på.