Filip (26) fra Jåttåvågen er med i Fendi-kampanje

Det som er det store målet for mange er bare et midlertidig stoppested for Filip Trzos-Oftedal. Egentlig ønsker han å drive med noe helt annet.

Norsk-polske Filip Trzos-Oftedal jobber som modell i Milano. Der går han imidlertid under navnet «Filip Rein», siden etternavnet er så vanskelig å uttale.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

At den norsk-polske 27-åringen fra Jåttåvågen skulle bli modell, er noe han ikke hadde trodd selv for noen år siden.

– Nei, jeg er alltid den på familiebilder som lukker øynene eller ser helt snål ut, ler han.

Nå er han med i kampanje for det italienske motehuset Fendi.

Dream come true? Tja. Kjekt, men ikke det som er drømmen for Filip. Mer om det senere.

Ble oppdaget på gata

Modellkarrieren begynte for to år siden da han ble oppdaget på gata i Montreal i Canada.

– Jeg skulle besøke kjæresten min og vandret rundt der i en vanlig hvit t-skjorte og diger sekk på ryggen, så ble jeg stoppet av en person som mente at jeg burde prøve meg som modell.

Filip Trzos-Oftedal begynte å jobbe som modell i Canada, men nå jobber han mest i Europa og Milano.

Og prøving ble det! Filip gikk med på å ta noen bilder, og det ble også litt jobbing i Canada. Men etter hvert ble det mest Europa - nærmere sagt motemetropolen Milano.

– Det hele har gått ganske fort. Plutselig vokste Instagram-kontoen min, og etter hvert ble det motevisninger, og så denne kampanjen.

Mye avslag

Fendi-jobben fikk han uten mye att og fram. De likte bildene av Filip, og så var det inn og filme.

Som modell må man være klar til å kaste seg rundt på kort varsel, forteller han.

– Typisk reiser man ned i to uker for å jobbe under moteukene. Da er det ei uke med casting og ei uke med faktisk jobbing. De planlegger ikke noe mer i forkant enn det.

Bilder tatt fra Fendi Roma Amor-kampanjen. Filip Trzos-Oftedal i midten.

I tillegg må du takle mye avslag.

– Det blir gjerne fem-ti castings om dagen. Noen kan gi deg et halvt sekunds blikk - ikke dét engang, og så er du ute. Men du skjønner etter hvert at det ikke er deg, men det at de var på jakt etter en annen look.

– Har du opplevd noe direkte ubehagelig når du har jobbet som modell?

– Ja, bare én gang. Når man står og prøver er man jo ganske avkledd, og da var det en som gikk vel tett på. Jeg følte meg ikke direkte truet, det var mest ubehagelig. Men han som gjorde det har en posisjon som nok gjør at han er vant til å få viljen sin. Så det er nok det nærmeste jeg kommer til en sånn #metoo-opplevelse.

Det nytter ikke være sensitiv i denne bransjen. Man må bli vant til å takle avslag, forteller Filip.

Ikke så glamorøst

I tillegg kommer ganske direkte tilbakemeldinger på kropp og utseende.

– I Paris fikk jeg beskjed om at jeg måtte få mindre muskler. Da sluttet jeg å bruke den agenten. Generelt vil jeg si at i Paris er det mer kroppspress. I Milano føler jeg at de behandler meg som et menneske.

Det å være modell er nok langt mindre glamorøst enn de fleste tror, ifølge Filip.

– Akkurat når man er på fotoshoot eller går på runwayen, er det jo det - men ellers er det mye venting og dødtid.

Dødtiden/fritiden fyller Filip med helt andre ting. Blant annet lærer han italiensk og tar ulike nettkurs.

Filip er engasjert i klimakampen, og drømmen er å jobbe med sirkulær økonomi.

Opptatt av miljøet

Filip er klar på at han ikke kommer til å satse 100 prosent på en modellkarriere.

– Nei, dette er bare for en periode. Som venner og familie sier; jeg må bare nyte det så lenge det varer, og så lenge jeg synes det er kjekt.

– Hva er det du ser for deg i framtida?

– Jeg ønsker å studere mer. Drømmen er å jobbe innen sirkulær økonomi, som handler om å gi alle produkter et lengre liv, og ikke bare bruke og kaste.

Filip er opptatt av miljø, og ønsker å bruke oppmerksomheten han får som modell til å gjøre det han kan for å fronte klimasaken.

– Agenten min blir kanskje ikke så happy når jeg poster Greta Thunberg og miljøgreier på Instagram-kontoen min, men... sier han og smiler.

Å være en klimaforkjemper i moteindustrien høres ikke helt ut som hånd i hanske?

– Alle trenger klær, men kanskje vi heller skal velge klær som varer lenge? Det er også bra å se at det er flere klesprodusenter som bryr seg om bærekraft og i alle fall viser en grønn front. Det er en begynnelse, sier han.

Publisert: