- Vi burde ikke straffes fordi vi vil ta lappen

Nye fraværsregler gir trøbbel for elever som vil ta lappen.

Kaja Ramfjord Larsen mener kjøretimer burde gi gyldig fravær. Det er kjøreskolelærer Torill Skau helt enig med henne i.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

NB: Denne artikkelen er skrevet av våre kollegaer i Fædrelandsvennen i Kristiansand.

– Da vi begynte på skolen i høst fikk vi streng beskjed om at kjøretimer ikke er gyldig fravær, forteller Kaja Ramfjord Larsen (18).

Sammen med tvillingsøsteren Kine holder de på å ta kjøretimer, og håper at de kan få sertifikatet så fort som mulig.

Men den nye fraværsgrensen som sier at elevene ikke kan ha mer enn 10 prosent udokumentert fravær, gjør at søstrene må ta mesteparten av kjøretimene på kveldstid eller i helgene. Det er de ikke alene om.

Følg Byas.no på Facebook!

Doblet etterspørsel

Per Kristian Folkvord er daglig leder for Gulbil Trafikkskole i Kristiansand som nå kjører kampanjen «Lappen uten fravær». Trafikkskolen har tilbudt kvelds- og helgetimer i 1,5 år, men merker at etterspørselen har økt siden august da den nye fraværsgrensen trådte i kraft.

En del av kjøreundervisningen er obligatorisk, og det må vi gjøre på dagen. Det kan vi ikke noe for.

– Jeg vil si at etterspørselen har doblet seg, sier han og presiserer at kveld- og helgeundervisningen kommer som et supplement til dagtimene. For det er om dagen det er mest trafikk, og elevene trenger å øve på å kjøre i et normalt trafikkbilde.

– Med fraværsgrensa blir det helt umulig.

Les også

* Ut å fly? Så god tid må du ha

Frustrerende

Søstrene Ramfjord Larsen treffer vi lørdag sammen med sin kjørelærer Torill Skau. De er skjønt enige om at kjøretimene burde gi gyldig fravær.

– En del av kjøreundervisningen er obligatorisk, og det må vi gjøre på dagen. Det kan vi ikke noe for. Vi burde ikke straffes fordi vi vil ta lappen, mener søstrene.

Denne regelen er frustrerende både for oss og for elevene.

Torill Skau merker at etterspørselen på kveldstid øker, men sier at det ikke alltid er like enkelt for henne å tilpasse arbeidsdagen.

– Vi prøver å få det til, men jeg har barn, så det er jo ikke alltid det passer. Denne regelen er frustrerende både for oss og for elevene, sier hun, og minner om at det er lurt å starte opplæringen så tidlig som mulig.

Statens vegvesen anbefaler at man begynner med kjøretimer, og at man fordeler timene over to år.

Søstrene Kaja (t.v.) og Kine Ramfjord Larsen (18) må ta flere kjøretimer om kvelden og i helgene. Det er verken de eller kjøreskolelæreren deres Torill Skau særlig begeistret for.

Bekymret for trafikksikkerheten

Trafikkskolenes bransjeorganisasjon, Trafikkforum, mener den nye fraværsregelen kan gå ut over trafikksikkerheten.

– På grunn av trafikkopplæringen i Norge, er vi unike på trafikksikkerhet. Vi er bekymret for at den nye fraværsgrensen skal gi utslag på den gode statistikken, sier Stig Anders Ohrvik, daglig leder for Trafikkforum.

Publisert: