Nå får Jåttå Gårdsbryggeri eget bryggeriutsalg

Ølbryggerne har bygd en liten butikk i produksjonslokalene. Nå skal produsenten endelig få lov til å selge sitt eget øl til de som kommer på besøk.

Daglig leder og gründer av Jåttå Gårdsbryggeri, Kristoffer Fossmark, i bryggeriets nye utsalg på Hinna.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Det første ølet smakte «drid», sier en av gründerne og daglig leder ved Jåttå Gårdsbryggeri, Kristoffer Fossmark.

Mye har skjedd siden vennegjengen på fem sto bøyd over gryta på 25 liter, laget øl mens de leste oppskriften og tilsatte ekstrakt kjøpt på Europris.

I fjor brygget Jåttå Gårdsbryggeri 30.000 liter øl og omsatte for 2,5 millioner kroner. Rett etter årsskiftet investerte bryggeriet i to nye ølgryter som rommer 2500 liter.

– Det hele begynte egentlig med at vi hadde lyst på billig øl, men det har jo ikke akkurat blitt billig dette her, sier Fossmark og ler.

Rett bak bryggeriutsalget er produksjonslokalene. I fjor brygget Jåttå Gårdsbryggeri 30.000 liter øl i disse lokalene. I år er målet over 40.000 liter.

Kunde + produsent = sant

Investeringene har stått i kø. Det har vært helt nødvendig slik som bryggeriet har vokst.

Det siste tilskuddet ute på gården til det lokale ølbryggeriet på Hinna, er et eget bryggeriutsalg. Det skal åpne på torsdag.

– Vi gjør det på grunn av etterspørselen, samtidig kan det være tungvint å alltid forholde seg til et mellomledd som skal distribuere varene. Her kan man gå rett til produsenten, forteller Fossmark.

LES OGSÅ:

De følger etter flere andre bryggerier som Lervig og Salikatt. Hillevågbryggeriene åpnet sine bryggeriutsalg for ett og to år siden.

Populært

Det er en voksende trend at flere bryggerier starter opp egne utsalg for drikkevarene sine.

– Det henger nok sammen med reklameforbudet vi har i dag. Produsentene har ingen annen måte å promotere produktene sine enn å snakke direkte med kunden, samtidig er det mer lønnsomt, sier direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen, Petter Nome.

Ved å kutte ut grossisten og utsalgsstedet, vil bryggeriene selv sitte igjen med mer av pengene ved å kunne selge til kunden direkte.

– Vi ser at veldig mange bryggerier åpner egne utsalg. Også små aktører som kun brygger noen få tusen liter, sier Nome.

Flere av de «hemmelige» ingrediensene, også kjent som malt og humle.

– Nytt bein å stå på

Det at andre bryggerier i regionen har hatt egne utsalg, har ikke vært pådriveren for gårdsbryggeriet på Hinna.

– Dette har selvsagt gjort søknadsprosessen lettere for oss, men det er ikke slik at vi gjør dette for å konkurrere med hverandre. Vi har helt siden oppstarten tenkt at vi skulle ha eget bryggeriutsalg, forteller Fossmark.

I hyllene denne mandagen står det i tillegg varer fra andre bryggerier, også internasjonale. Dette kjøpte gårdsbryggeriet fra en Gulating-butikk i Skien som gikk konkurs.

Planen er først og fremst å selge egne varer, men også andre lokale produsenter kan dukke opp i hyllene.

– Ølmarkedet er tøft, så dette gir oss et nytt bein å stå på, sier Fossmark.

MER FRA BYAS:

Publisert: